Työväenluokan kulttuurit 2020-luvulla (CuWoC)

Projektin kesto1.9.2022–31.8.2026
KärkialueYhteiskunta

Työväenluokan kulttuurit 2020-luvulla: fragmentaatio, reproduktio, rajat, politiikka (CuWoC) -hanke on monimenetelmällinen, laaja tutkimus nykyisestä työväenkulttuurista – työväenluokalle tyypillisistä kulttuurisista käytännöistä ja mauista, maailmankuvista ja arvoista – joita aikaisemmin on tutkittu vain harvoin, erityisesti Suomessa.

Käyttäen poikkeuksellisen rikkaita empiirisiä aineistoja (kyselyitä, haastatteluita ja havainnointia sekä verkkokeskusteluita), jotka mahdollistavat sekä työväenkulttuurin ajallisten muutosten että nykyhetken ominaispiirteiden selvittämisen, hanke kysyy:

1. Mistä työväenkulttuuri nykypäivän Suomessa koostuu?
  2. Miten työväenkulttuurin ominaispiirteet ja sisäiset jaot ovat muuttuneet viime vuosikymmenten aikana, ja onko näköpiirissä, miten ne tulevat muuttumaan tulevaisuudessa?

CuWoC on toistaiseksi systemaattisin ja laajin tutkimus työväenkulttuurista Suomessa, ja sen toteuttaa Tampereen yliopistossa toimiva tutkimusryhmä Tampere Group for Sociology of Culture.

Tutkimusrahoitus

Suomen Akatemia