LASTA-seula – malli lapsiin kohdistuvan väkivallan rikosepäilyjen selvittämisen välineenä

Projektin kesto1.2.2022–30.9.2023
KärkialueTerveys, Yhteiskunta

Lapseen kohdistuvan väkivaltaepäilyn selvittäminen on tilanne, joka edellyttää monialaista ja poikkihallinnollista yhteistyötä. Tähän tarpeeseen vastaamaan Suomessa on otettu käyttöön monialaista yhteistyötä edistävä LASTA-seula -malli osana lapsiin kohdistuvan väkivallan rikosepäilyjen selvittämistä. Mallin tarkoituksena on varmistaa tiedonvaihto ja moniammatillinen viranomaisyhteistyö selvitettäessä rikosepäilyjä sekä edesauttaa lasten tukea ja hoitoa.

Tässä hankkeessa kuvataan LASTA-seula -mallin nykytilaa, arvioidaan sen vaikuttavuutta poliisin toimittaman esitutkinnan kestoon lapsiin kohdistuvan väkivallan rikosepäilyissä sekä tutkitaan LASTA-seula -mallin toimivuutta monialaisen yhteistyön työkaluna tarkastelemalla mallin parissa toimivien asiantuntijoiden käsityksiä sen toimivuudesta.

Rahoituslähde

Valtioneuvoston kanslia