Tämän projektin tavoitteena on arvioida ja parantaa vakiintuneita suunnittelumenetelmiä vertaamalla niitä suurikokoisten kulmahaamspyörien todelliseen suorituskykyyn. Suoritamme kattavia kestävyystestejä hammaspyörille, jotka hyödyntävät edistyneitä suunnittelu- ja valmistustekniikoita. Keskeisiä kiinnostuksen kohteita ovat:
- Karkaisun vaikutus vaihteiden väsymiskestävyyteen.
- Eri suunnittelu- ja käyttöolosuhteiden vaikutukset vikaantumistapoihin.
- Eri materiaalien vaikutus vaihteiden kestävyysominaisuuksiin.
- Perustavanlaatuinen ymmärrys suurikokoisten kartiovaihteiden väsymisvikojen mekanismeista.
Tausta
Standardoidut hammaspyörän suunnittelumenetelmät ovat pääasiallinen tapa suunnitella hammaspyöriä teollisissa sovelluksissa. Teoreettisten kuormitusolosuhteiden ja todellisen käytön väliset erot korostavat tarvetta parantaa laskentamenetelmiä. Erot ovat selkeämpiä suurikokoisissa kulmahammaspyörissä. Koska suurikokoisten järjestelmien valmistuskustannukset ovat korkeat, on ratkaisevan tärkeää, että suunnittelu on alusta alkaen tarkkaa, sillä tällaisten järjestelmien valmistusmäärät ovat tyypillisesti pieniä.
Tavoite ja tehtävät
Tämän projektin tavoitteena on ymmärtää suurikokoisten kartiovaihteiden väsymiseen liittyviä vauriomekanismeja. Syventämällä tietämystä väsymispohjaisista vaurioista, kuten kuoppautumisesta ja hampaan sisäisistä väsymismurtumista, pyrimme kehittämään uusia laskentamenetelmiä ja arvioimaan olemassa olevia menetelmiä hammaspyörien hajoamisen tarkkaa ennustamista varten.
Rahoituslähde
DSII
Tutkimuksen ohjaajat
Yritysyhteistyökumppani
Gabor Szanti, ATA Gears



