Kulmahammaspyörien parantaminen ja eliniän ennustaminen väsytystestien perusteella

Projektin kesto1.1.2021–31.12.2025
KärkialueTekniikka

Tämän projektin tarkoituksena on arvioida standardoituja hammaspyörien suunnittelumenetelmiä, sekä kehittää uusia suurikokoisten hammaspyörien väsytystestien perusteella.

Kattavaa väsytystestausta suoritetaan suurikokoisilla hammaspyörillä, joissa hyödynnetään edistyneitä suunnittelu ja valmistusmenetelmiä. Kiinnostuksen kohteina ovat erityisesti kuorikarkaisun vaikutus väsymiskestävyyteen, vaurioitumismekanismien erot erilaisissa hammaspyörägeometrioissa ja käyttöympäristöissä, sekä suurikokoisten hammaspyörien vauriomenetelmien syvällinen ymmärtämien.

Tausta

Hammaspyöräteollisuudessa hammaspyörästandardit ovat pääasiallinen suunnittelutapa. Standardien laskumenetelmien ja -oletusten välissä on kuitenkin selkeitä eroja todelliseen käyttöön nähden, mikä tarkoittaa, että parannuksia laskumenetelmiin on tehtävissä. Erot ovat erityisen selkeitä suurikokoisissa kulmahammaspyörissä, joissa valmistukseen ja materiaaleihin liittyvät tekijät tulevat tärkeämpään rooliin. Tällaisten järjestelmien suuret valmistuskustannukset vaativat mitoituksen onnistumista ensimmäisellä ja ehkä ainoalla kerralla, kun näitä järjestelmiä tehdään.

Tavoite ja tehtävät

Projektin tavoitteena on ymmärtää väsymiseen liittyviä vauriomuotoja suurikokoisissa kulmahammaspyörissä. Parhaassa tapauksessa suunnittelumuotoja kyetään parantamaan, mutta parantunut kyky ennustaa vaurioiden syntymistä on myös tärkeää.

Rahoituslähde

DSII