Kohti inhimillisen digitaalisen tulevaisuuden teoriaa ja käytäntöä. Korkeakoulutuksen digitalisaation tutkimus yhteiskuntatieteellisen mielikuvituksen menetelmin

1.9.2021–30.8.2025
KärkialueYhteiskunta, Tekniikka

Digitalisaatio ja datafikaatio muokkaavat korkeakoulutuksen käytäntöjä ja samalla opettajien rooli muuttuu. Dataohjatun koulutuksen aikakaudella korkeakoulujen opettajat voivat pelkistyä digitalisaation toteuttajiksi, eivätkä toimijoiksi, jotka osallistuvat aktiivisesti digitaalisten tulevaisuuksien luomiseen.

Tutkimuksessa tarkastelemme institutionaalisen etnografian keinoin opettajien kokemuksia datafikoituvasta korkeakoulumaailmasta. Kysymme, kuinka datafikaation ja digitalisaation luomat valtasuhteet ja hallitsevat tulkinnat ohjaavat opettajien työtä, millaisia digitaalisia tulevaisuuksia opettajat hahmottelevat. Lisäksi pohdimme, miten kehittää inhimillisen digitaalisen tulevaisuuden teoriaa ja käytäntöä sekä innovatiivisia tutkimusmenetelmiä osallistavan ja emansipatorisen digitaalisen korkeakoulutuksen luomiseksi.

Projektin rahoittaa Suomen Akatemia.