KAKS10 56 -oppimisympäristö ja FCLab Tampere

Tampere

Tutkimushaku
Tilat ovat esteettömät

KAKS10 56 on Tampereen yliopiston normaalikoululla toteutettu toimintamalli ja fyysinen tila, jossa kehitetään uutta oppimisympäristöä, opetusteknologiaa ja pedagogiikkaa. Oppimisympäristötyön ja koulun digitalisaation rinnalla KAKS10ssa kehitetään muun muassa maker- ja DigiAgentti-toimintaa, tekoälyn koulukäyttöä ja tietostrategian jalkautumista (digitaidot, osaamistaitokuvaukset, digipassi, verkkoympäristöt jne). KAKSI10 on myös FCLab Tampere eli osa kansallista ja kansainvälistä Future Classroom Lab -verkostoa (https://fclab.fi).

KAKS10n noin 210 neliömetrin tila on varustettu ajanmukaisella TVT- ja AV-tekniikalla sekä tarkoitukseen sopivilla muuntuvilla kalusteilla. Tila on toteutettu puoliavoimena, ja tavoitteena on löytää vahvuuksia sekä perinteisemmän että modernin avoimen ympäristön tuomista mahdollisuuksista. Tila- ja kalusteratkaisuissa on noudatettu FCLabin oppimisen vyöhykemallia (https://fclab.fi/oppimisen-vyohykkeet/). Kantavana ajatuksena on mahdollistaa tila-, kaluste- ja tekniikkaratkaisuin monipuoliset opetus- ja opiskelumenetelmät, luoda ympäristöstä viihtyisä sekä varustaa ympäristö teknologian suhteen monipuolisesti. FCLab Tampere mahdollistaa monipuolisen tutkimus-, kokeilu- ja kehitystoiminnan.

Luokkahuoneen pohjapiirros ja oppimisen vyöhykemalli
KAKS10ssa on käytetty oppimisen vyöhykemallia (https://fclab.fi/oppimisen-vyohykkeet)

KAKS10 56 -tila toimii päivisin kahden peruskoululuokan kotipesänä. Sen lisäksi oppimisympäristöä käytetään kokeilu- ja kehitystoimintaan sekä ohjauksiin, kokouksiin ja koulutustapahtumiin.  KAKS10ssa on käytössä pariopettajamalli; yhteisopettajuuden elementtejä käytetään opetuksessa ja luokanopettajakoulutuksen opetusharjoitteluissa.

KAKS10ssa on ajanmukainen ja kattava AV-varustus, henkilökohtaiset päätelaitteet, infoTV-järjestelmä sekä välineet videotuotantoon sekä robotiikan ja ohjelmoinnin opettamiseen. Lisäksi käytössä on Telian IOT -sensori- ja analytiikkapalvelujärjestelmä. Järjestelmä mittaa ja tallentaa laajasti ilmanlaatuun ja olosuhteisiin liittyviä tietoja, kuten lämpötilaa, ilmankosteutta, hiilidioksidipitoisuutta ja äänenpainetta.

KAKS10 on mukana rakentamassa kansainvälistä ja kansallista Future Classroom Lab -verkostoa. Future Classroom Lab on European Schoolnet -verkoston hanke opetusteknologian kehittämiseksi. European Schoolnet -verkoston toimintaa rahoittaa 34 Euroopan maan opetusministeriötä yhdessä. FCLab.fi vahvistaa uusien oppimisympäristöjen ja digitaalisten materiaalien käyttöönottoa, suunnittelua ja kehittämistä peruskouluissa sekä korkeakoulujen ja yritysten yhteistyötä innovaatioiden kaupallistamiseksi rakentamalla alueellisia osaamiskeskittymiä. Suomessa FCLabin yksiköt sijaitsevat yliopistollisissa harjoittelukouluissa.

Tampereen FCLab-toiminnan ja KAKS10n painopisteinä ovat olleet oppimisympäristöjen kehittäminen, oppimisen vyöhykkeet, digiosaaminen ja pedagogiikka, oppimisympäristön sensorointi ja oppimisen esteiden poistaminen. Lisäksi Tampereella on järjestetty mm. Hummingbird- ja Sphero-koulutuksia (robotiikka, ohjelmointi, maker-toiminta). KAKS10 56 -toiminnasta vastaavat lehtorit Mikko Horila ja Tuomo Tammi, jotka ovat myös koordinoimassa FCLab.fi-hanketta ja eNorssi-verkoston TVT-kehitystyötä.

KAKS10ssa tehdään aktiivisesti yhteistyötä alan yritysten kanssa.

FCLab -hanketta rahoittaa Suomessa Opetushallitus.

FCLAB kansainvälinen logo

FCLab.fi -verkoston logo