Biomateriaaliin perustuva fotoniikka ja optoelektroniikka kestäviin ICT-järjestelmiin BioBase

Projektin kesto1.1.2023–31.12.2025
KärkialueTekniikka

Projektissa tutkitaan ekologisesti kestäviä ICT-alan käyttöön soveltuvia biomateriaaleja. Tutkittavilla biomateriaaleilla sekä uusilla integroidun fotoniikan järjestelmillä on potentiaalia mullistaa fotoniikan ja optoelektroniikan sovellukset.

Projektin tavoitteena on

• räätälöidä biomateriaalien optisia ominaisuuksia vastaamaan laitteiden tarpeita
  • integroida biomateriaalit osaksi valoon perustuvia laitteita toistettavalla rakenteella ja valmiudella suuren mittakaavan tuotantoon
  • käyttää näitä laitteita optoelektronisissa järjestelmissä havainnollistamaan ekologisia ICT-käyttösovelluksia

Suunnittelemamme biomateriaalit sekä niistä valmistetut fotoniset ja optoelektroniset laitteet soveltuvat lukuisiin käyttösovelluksiin, eivät pelkästään ekologisen kestävyytensä, vaan myös pienen kokonsa, taipuvuutensa sekä kustannustehokkuutensa ansiosta.

Konsortiota johtaa professori Zhipei Sun Aalto-yliopistosta.

Projektiryhmä Tampereella

Nonappa