Hyppää pääsisältöön
Täydennyskoulutus

Motivoiva haastattelu sosiaali- ja terveydenhuollossa

Tampereen ammattikorkeakoulu

Tee asiakaskohtaamisista vaikuttavampia – opi motivoivan haastattelun taidot!

Motivoiva haastattelu on asiakaskeskeinen ja yhteistyöhön perustuva keskustelumenetelmä, joka tukee asiakkaan omaa motivaatiota muutokseen. Menetelmä perustuu kunnioittavaan vuorovaikutukseen, jossa ammattilainen toimii asiakkaan rinnalla, ei yläpuolella.

Toteutusaika

27.3.2026

Hakuaika

25.9.2025-14.3.2026

Hinta

329 € (sis. alv 25,5 %)

Kaupunki

Tampere

Opetuksessa käytettävät kielet

suomi

Koulutusala

Terveys ja hyvinvointi

Järjestävä yksikkö

Tree – Jatkuvan oppimisen palvelut

Opetustapa

Lähiopetus

Opintojen taso

Muut opinnot

Tämä koulutus antaa sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille käytännön valmiuksia keskustelevaan ja asiakasta osallistavaan työotteeseen. Menetelmä auttaa asiakasta tarkastelemaan omaa suhdettaan elämää haittaaviin ongelmiin – kuten kipuun, riippuvuuksiin tai haitallisiin elämäntapoihin – ja tukee hänen omaa motivaatiotaan muutokseen.


Koulutus sopii kaikille sote-alan ammattilaisille, jotka haluavat kehittää vuorovaikutustaitojaan ja vahvistaa asiakkaan osallisuutta muutoksessa.

 

Mikä on motivoiva haastattelu?

Motivoiva haastattelu on asiakaskeskeinen keskustelumenetelmä, jossa ammattilainen ei anna valmiita ohjeita, vaan tukee asiakkaan omaa halua ja kykyä tehdä muutos. Menetelmä perustuu kuuntelevaan läsnäoloon, reflektoiviin kysymyksiin ja asiakkaan kokemuksen merkityksen ymmärtämiseen.

Alun perin riippuvuuksien hoitoon kehitetty menetelmä soveltuu laajasti tilanteisiin, joissa tarvitaan muutosta tunteisiin, ajatuksiin, käyttäytymiseen tai elämäntapoihin. Sen avulla voidaan muokata asiakkaan suhdetta ongelmaan ja tukea hänen kykyään selviytyä sen kanssa.

 

Koulutuksen aikataulu ja toteutus

Järjestämme koulutuksen perjantaina 27.03.2026 Tampereen ammattikorkeakoululla, osoitteessa Kuntokatu 3. Koulutus alkaa kello 9 ja päättyy kello 16. Se sisältää neljä 90 minuutin luentoesitystä, kaksi kahvitaukoa ja lounastauon.

Aamupäivän ohjelma:

  • elämää haittaavan tekijän (kokemuksen) määrittely ja merkityksellistäminen
  • erilaisia haastattelustrategioita

Iltapäivän ohjelma:

  • motivoivan haastattelun periaatteet
  • muutoksen esteitä
  • arvot ja tavoitteet
  • motivoivan haastattelun kysymyksiä
  • haastattelun käytännön harjoituksia ja vertaispalaute
  • loppukeskustelu

Kouluttaja

Tapio Ojala, TtT, OMT-fysioterapeutti

Tapio Ojala väitteli vuonna 2015 kroonisesta kivusta terveystieteiden tohtoriksi Jyväskylän yliopistossa. Hän on hoitanut kipukroonikkoja yli 20 vuotta ja hänellä myös pitkä kokemus kipuun ja vuorovaikutukseen liittyvien kurssien ohjaamisesta.