Hyppää pääsisältöön
Ammattilaisen ja asiakkaan väliseen yhteistyöhön perustuva, asiakaskeskeinen keskustelutapa.

Motivoiva haastattelu sosiaali- ja terveydenhuollossa

Tampereen ammattikorkeakoulu

Toteutusaika

30.9.2022

Hakuaika

1.1.2022-11.9.2022

Hinta

170 € (sis. alv 24 %)

Kampus

TAMK Pääkampus

Kaupunki

Tampere

Opetuksessa käytettävät kielet

suomi

Koulutusala

Terveys ja hyvinvointi

Järjestävä yksikkö

Tree – Jatkuvan oppimisen palvelut

Opetustapa

Lähiopetus

Opintojen taso

Muut opinnot

Hanki valmiuksia keskustelevampaan työtapaan asiakkaan kanssa

Motivoiva haastattelu on ammattilaisen ja asiakkaan väliseen yhteistyöhön perustuva, asiakaskeskeinen keskustelutapa. Se on kehitetty toimimattomaksi osoittautuneen autoritäärisen kehottamisen tilalle.

Koulutus antaa valmiudet keskustelevampaan työtapaan, joka haastaa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasta tarkastelemaan kriittisesti omaa suhdettaan elämää haittaavaan ongelmaan. Koulutus sopii kaikille sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille.

Menetelmän nimi viittaa siihen, että ammattilaisen ohjeet eivät saa asiakasta muuttamaan uskomuksiaan tai käyttäytymistään, vaan ratkaisevaa on asiakkaan oma motivaatio, halu ja kyky tehdä jokin muutos. Ammattilainen voi kuitenkin herätellä asiakkaan motivaatiota reflektointia edellyttävillä kysymyksillä ja aktiivisella, kuuntelevalla läsnäololla. Menetelmässä keskeistä on kokemuksen ja sen merkityksen ymmärtäminen.

Menetelmä luotiin alun perin erilaisten riippuvuuksien hoitoon, mutta se sopii käytettäväksi myös silloin, kun tarvitaan muutosta elämää haittaaviin tunteisiin, ajatuksiin, käyttäytymiseen ja elämäntapoihin. Sen avulla voi myös muokata asiakkaan suhdetta elämää haittaavaan ongelmaan, kuten kipuun. Asiakkaan oman ajattelutavan ja haitallisten käyttäytymismallien muutos ovat keskeisiä tekijöitä, joiden avulla hän voi selvitä ongelmansa kanssa. 

Järjestämme koulutuksen perjantaina 30.9. Tampereen ammattikorkeakoululla, osoitteessa Kuntokatu 3. Koulutus alkaa kello 9 ja päättyy kello 16. Se sisältää neljä 90 minuutin luentoesitystä, kaksi kahvitaukoa ja lounastauon. Koulutus sopii kaikille sosiaali- ja terveysalalla työskenteleville.

Aamupäivän ohjelma:

  • elämää haittaavan tekijän (kokemuksen) määrittely ja merkityksellistäminen
  • erilaisia haastattelustrategioita

Iltapäivän ohjelma:

  • motivoivan haastattelun periaatteet
  • muutoksen esteitä
  • arvot ja tavoitteet
  • motivoivan haastattelun kysymyksiä
  • haastattelun käytännön harjoituksia ja vertaispalaute
  • loppukeskustelu

Kouluttaja:

Tapio Ojala, TtT, OMT-fysioterapeutti

Tapio Ojala väitteli vuonna 2015 kroonisesta kivusta terveystieteiden tohtoriksi Jyväskylän yliopistossa. Hän on hoitanut kipukroonikkoja yli 20 vuotta ja hänellä myös pitkä kokemus kipuun ja vuorovaikutukseen liittyvien kurssien ohjaamisesta.