Sähkönjakelukriisin ratkaisu vaatii turvallisuuden tekijöiden ymmärtämistä ja rajat ylittävää yhteistyötä

Julkaistu 11.11.2022
Henkilö mustassa pikkutakissa istuu jakkaralla valokuvausstudiossa.
Kansainvälisten suhteiden professori Pami Aalto johtaa ilmastoneutraaleihin energiajärjestelmiin ja yhteiskuntaan keskittynyttä tutkimusalustaa Tampereen yliopistossa. Tutkimustyössään Aaltoa kiinnostavat turvallisuuden ja sähkönjakelukriisin väliset yhteydet sekä vaikutukset sähkön hinnoitteluun.

—Jos ymmärrämme mitä turvallisuus on ja mistä se koostuu, voimme löytää myös mahdollisuuden selviytyä käsillä olevasta energiakriisistä, Aalto uskoo.

Neljä turvallisuuden rakennuspalikkaa

Aallon mukaan turvallisuuden muodostaa neljä eri ulottuvuutta: julkishallinnon riskinhallinta, paikallisyhteisöjen sopeutumiskyky, turvallisuushallinto eli viranomaisten välinen yhteistyö sekä maiden välinen energiadiplomatia.

—Julkishallinnon riskinhallinnan tarkastelussa on keskityttävä siihen, miten toimijat tulkitsevat ja kokoavat tietoa ja miten ne käyttävät tietoa omiin tarkoituksiinsa.

—Kestäviä ja muutoksiin sopeutuvia paikallisyhteisöjä voidaan rakentaa kehittämällä mikroverkkoja, jotka voidaan liittää verkkoon tai irrottaa siitä tarvittaessa. Näin niitä voidaan käyttää kansallisten sähköverkkoratkaisujen tukena.

Kolmas kiinnostava ulottuvuus on perinteisempi turvallisuushallinto eri viranomaisten välillä.

—On kiinnitettävä huomiota siihen, miten esimerkiksi tieto- ja IT-ratkaisuista vastaavat viranomaiset toimivat yhdessä sähkönjakelusta vastaavien viranomaisten kanssa. Ne ovat yhä enemmän yhteydessä toisiinsa.

Neljäntenä Aalto nimeää energiadiplomatian, sillä paikallisesti tuotettu sähkö on riippuvainen laajasta eurooppalaisesta yhteistyöstä.

—Vaikka sähkö tuotetaan nykyään yhä useammin paikallisesti uusiutuvista lähteistä, tarvitsemme kansainvälistä yhteistyötä. Sähköä tulisi kaupata yhä useammin yli rajojen. Samoin tarvitsemme rajat ylittäviä investointeja sekä teknologiaa sähköntuotannon tukemiseksi. Tarvitsemme kansainvälistä yhteistyötä myös linjausten tekemisessä.

Vuoropuhelua ja yhteistyötä tarvitaan

Euroopan sähköjärjestelmää on epävakauttanut alhaisempi maakaasun tarjonta, säähän sidotut uusiutuvan energian tuotantomuodot ja sähkön kysynnän kasvu taloustilanteen elpyessä. Samanaikainen teollisuuden, liikenteen sekä rakennuksien sähköistyminen on johtanut sähkön kriisiytymiseen. Kestävien ratkaisujen löytäminen ongelmiin vaatii kollektiivisia toimia niin tutkimukselta, teollisuudelta kuin liike-elämältä.

—Tutkijamme käyvät mielellään vuoropuhelua näihin kysymyksiin liittyen julkishallinnon, yritysten ja myös kansalaisjärjestöjen kanssa, Aalto sanoo.

Vuoropuheluun ja yhteistyömahdollisuuksien tunnusteluun tarjoutuu hyvä tilaisuus maaliskuun 23. päivänä järjestettävässä maksuttomassa aamiaistapahtumassa TechBites: Sähkö kriisissä - Energy in Crisis. Jean Monnet -professori Pami Aalto isännöi tapahtumaa Hervannan kampuksella ja pitää keynote-puheenvuoron. Hänen lisäkseen pääpuhujina kuullaan yksikön päällikkö Jyrki Uusitaloa Fingridistä sekä liiketoiminnan kehitysjohtaja Mikko Kettusta Lempäälän Lämmöstä. Lisäksi kuusi Climate Neutral Energy Systems and Society -tutkimusalustan (CNESS) tohtoriopiskelijaa pitchaavat ajankohtaisista tutkimusteemoistaan. Aikaa on varattu myös verkostoitumiselle ja keskusteluille.

—Toivotamme tervetulleeksi tapahtumaan energia-alalla toimivia asiantuntijoita, jotka ovat kiinnostuneita  verkostoitumisesta ja yhteistyön virittämisestä yhteisten haasteiden ratkaisemiseksi, Aalto sanoo.

Katso YouTubessa video Security dimensions of the electricity crisis: who is responsible for what, jossa Pami Aalto avaa TechBites-tapahtuman teemoja.

TechBites: Sähkö kriisissä – Energy in Crisis 23.3.2023 kello 8:15–11 Hervannan kampuksella.
Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu viimeistään 20.3.2022 tapahtuman verkkosivuilla.