Tampereen yliopiston koulutustarjonta

Tampereen yliopisto on yksi Suomen monialaisimmista yliopistoista. Meillä opiskelee vuosittain lähes 21 000 opiskelijaa. Yliopistomme kärkialoja ovat tekniikka, terveys ja yhteiskunta, ja edustettuina ovat lähes kaikki kansainvälisesti tunnistettavat koulutusalat. Tältä sivulta löydät kootusti tietoa koulutustarjonnastamme, tutustu ja hae meille opiskelemaan!

Etsitkö ensimmäistä korkeakoulututkintoa?

Suomenkieliset kandidaatti- sekä kandidaatti- ja maisterikoulutukset

Yliopistotutkinnoissa kandidaatti- ja maisterikoulutukseen haetaan pääsääntöisesti samassa haussa. Koulutuksen tavoitekesto on viisi vuotta (3+2 v). Tarjoamme yli 40 vaihtoehtoa, joihin voit hakeutua opiskelemaan kandiksi ja jatkaa suoraan maisterin tutkintoa suorittamaan.

Kandidaatti- sekä kandidaatti- ja maisterikoulutukset

Englanninkieliset kandidaatti- ja maisterikoulutukset

Tampereen yliopisto tarjoaa tutkintokoulutusta englanniksi niin kansainvälisille kuin suomenkielisillekin hakijoille. Tarjolla oleviin kuuteen englanninkieliseen kandidaatti- ja maisterikoulutukseen haetaan pääsääntöisesti samassa haussa. Koulutuksen tavoitekesto on viisi vuotta (3+2 v).

Englanninkieliset kandidaatti- ja maisterikoulutukset (sivu englanniksi)

Oletko jo suorittanut tutkinnon?

Suomenkieliset maisteri- ja DI-ohjelmat

Voit hakea suorittamaan maisterin tutkintoa, jos olet suorittanut tai suoritat hakukeväänä alemman korkeakoulututkinnon soveltuvalta alalta ja täytät muut hakukriteerit. Koulutuksen tavoitekesto on kaksi vuotta. Tampereen yliopistossa on lähes 80 suomenkielistä maisteri- tai DI-ohjelmaa eri aloilta.

Maisteri- ja DI-ohjelmat

Englanninkieliset maisteriohjelmat

Tampereen yliopistossa on laaja englanninkielisten maisteriohjelmien tarjonta, joka on suunnattu niin suomenkielisille kuin kansainvälisillekin hakijoille. Koulutuksen tavoitekesto on kaksi vuotta ja koulutus on täysin englanninkielinen. Yliopistossa on 50 maisteriohjelmaa eri aloilta.

Englanninkieliset maisteri- ja DI-ohjelmat (sivu englanniksi)

Jatkotutkinnot

Tohtoriohjelmat

Suoritettuasi maisterin tutkinnon, sinulle mahdollistuu opintojen ja osaamisen syventäminen tohtoriohjelmassa. Meillä on tarjolla 20 eri tohtoriohjelmavaihtoehtoa. Tohtoriohjelman opinnot voit suorittaa joko suomeksi tai englanniksi.

Tohtoriohjelmat

Lääketieteellisen alan jatkokoulutukset

EL-, EHL-, YEK- ja lisäkoulutusohjelmat

Kiinnostaako sinua opintojen jatkaminen lääkäriksi tai hammaslääkäriksi valmistumisen jälkeen? Tutustu lääketieteen ja hammaslääketieteen ammatillisiin jatko-opiskelumahdollisuuksiin Tampereen yliopistossa.

Opinnot järjestetään vain suomeksi.

Lääketieteen ja hammaslääketieteen ammatillinen jatkokoulutus

Täydennä osaamistasi vapaa-ajalla tai työn ohessa

Avoin yliopisto

Avoimen yliopiston opinnot ovat avoimia kaikille. Avoimessa voit suorittaa tutkintojen osia, syventää ja päivittää osaamistasi tai opiskella omaksi iloksesi juuri niitä aiheita, joista olet kiinnostunut. Opintoihin pääsee joustavasti mukaan. Opetusta järjestetään lähi- ja verkkototeutuksina, voit valita myös itsenäisesti suoritettavia opintoja.

Avoimen yliopiston opintotarjonta

Täydennyskoulutus

Täydennyskoulutuksessa syvennät osaamistasi sekä kehität itseäsi asiantuntijana tai esimerkiksi johtajana. Voit valita itsellesi sopivimmat koulutukset muun muassa aihepiirin, koulutuksen keston ja aiemman osaamisesi perusteella.

Tutustu täydennyskoulutukseen

Erikoistumiskoulutus

Onko sinulla jo tutkinto ja työkokemusta? Erikoistumiskoulutuksessa voit saada omaa työyhteisöäsi varten laajemman näkökulman tarkastella työelämässä vastaan tulevia haasteita ja kehittämistarpeita.

Tutustu erikoistumiskoulutuksiin

Muita opintoja eri kohderyhmille

Ulkomaisen korkeakoulututkinnon suorittaneille

Ulkomaisen korkeakoulututkinnon suorittaneet henkilöt voivat täydentää opintoja saadakseen Suomessa kelpoisuuden tiettyä koulutusta edellyttävään tehtävään.

Tutustu kelpoisuus- ja pätevöitymisopintoihin

Maahanmuuttajille

SIMHE (Supporting Immigrants in Higher Education in Finland) palvelu tarjoaa sinulle ohjausta, neuvontaa ja tukea korkeakoulutukseen ja korkeakouluun hakemiseen.

SIMHE-palvelut

Suomen kielen opiskelu

Alumneille

Tampereen yliopiston alumni, haluatko täydentää opintojasi? Tarkemmat ohjeet löydät alumniopintojen sivuilta.

Tampereen yliopiston alumniopinnot

Tampereen korkeakouluissa tutkintoa opiskeleville

Tampereen korkeakouluyhteisössä tai Poliisiammattikorkeakoulussa läsnä olevana tutkinto- tai vaihto-opiskelijana voit hankkia lisää osaamista myös toisesta korkeakoulusta.

Lue lisää ristiinopiskelusta

Selaa ristiinopiskelun opintotarjontaa

Muiden korkeakoulujen tutkinto-opiskelijoille

Joustavalla opinto-oikeudella eli JOO-oikeudella tarkoitetaan mahdollisuutta hakea opinto-oikeutta toiseen yliopistoon; esimerkiksi sivuainekokonaisuuden tai yksittäisten opintojaksojen suorittamista varten.

Tutustu JOO-opintoihin

Haluatko lisätietoja?

Koulutussisällöt

Ota yhteys koulutuksen tiedoissa mainittuun henkilöön tai sähköpostiosoitteeseen. Ota rohkeasti yhteyttä, jos haluat kysyä ohjelmassa opiskelusta lisätietoja! Koulutustarjonnan löydät koulutushausta.

Hakijapalvelut

Hakijapalvelut auttavat opiskelijavalintaan, hakemiseen ja valintakokeisiin liittyvissä yleisissä kysymyksissä.

Yliopiston hakijapalveluiden yhteystiedot

Opintotoimisto ja avoimen yliopiston opiskelijapalvelu

Opintotoimistossa sinua neuvotaan opintoihin liittyvissä käytännön asioissa sekä avoimen yliopiston opinnoista.

Opintotoimisto