Vuorineuvos Paavo V. Suomisen rahasto tukee kylmäalan tutkimusta ja koulutusta

Julkaistu 29.3.2023
Ilmastonmuutoksen ja energiakriisin myötä talotekniikan rooli rakentamisessa kasvaa ja alalle tarvitaan lisää osaajia. Paavo V. Suomisen rahasto tukee Tampereen yliopiston piirissä harjoitettavaa jäähdytystekniikan ja sen aihepiiriin liittyvää tutkimusta.

Alalta puuttuu tekijöitä Suomessa ja kansainvälisesti, sanoo Suomen Kylmäyhdistyksen toiminnanjohtaja Pauli Tarna sekä rahaston edustaja Pipsa Suominen rahaston 31.1.2023 pidetyssä kokouksessa.

Tampereen yliopisto on vastannut osaajapulaan aloittamalla hiilineutraalien energiajärjestelmien ja lämpöpumpputeknologian tutkimus- ja opetustoiminnan. Paavo V. Suomisen rahasto tukee hanketta vuosittain 220 000 eurolla. Tästä väitöskirjatutkimukseen kohdennetaan 120 000 euroa. Piia Sormunen ja Janne Hirvonen esittelivät hanketta rahaston kokouksessa. Lisätietoja hankkeesta.

Rahastosta on myönnetty rahoitusta alan kolmelle tekeillä olevalle väitöskirjatyölle:

• Sisäinen konvektio puhalletuilla lämmöneristeillä toteutuneissa yläpohjissa
  • Heating and cooling need and GHG emissions in Finnish and Turkish residential buildings based on future scenations
  • Novel highly efficient refrigeration cycle for heating and cooling systems