Voimaliivi tuo lisäpotkua hoitajan pakaroihin

Julkaistu 22.3.2019
Voimaliivi
Kokeilussa testattiin, mitä mieltä hoitoalan työntekijät olivat voimaliivin käytöstä.
Päälle puettava voimaliivi hyödyntää kaasujousiteknologiaa.

Päälle puettavat voimaliivit voivat tulevaisuudessa olla osa hoitoalan ammattilaisten työvälineitä. Tampereen yliopiston kokeilussa testattiin, kuinka voimaliivit otettaisiin vastaan arjen hoitotyössä.

Kokeiluun otti osaa 16 henkilöä. Toinen puolisko joukosta oli lähihoitajaopiskelijoita, joilla ei vielä ollut alalta työkokemusta. Toinen puoli koostui vanhustyön erikoistutkintoa suorittavista henkilöistä, joilla oli neljästä yli kymmeneen vuoteen työkokemusta.

Työkokemuksen määrä olikin yksi erottava tekijä vastauksissa.

– Osallistujat, joilla oli työkokemusta, olivat vähemmän innostuneita voimaliivin käytöstä. Kokemusta täytyy totta kai arvostaa, mutta kyseessä voi myös olla tottumiskysymys, kokeilun järjestänyt väitöskirjatutkija Tuuli Turja toteaa.

Mielipiteet voimaliivin käytöstä vaihtelivat

Voimaliivikokeilussa kaksi hoitajaa auttoi iäkästä henkilöä siirtymään sängystä pyörätuoliin. Ensin siirto toteutettiin ilman voimaliivejä. Seuraavaksi voimaliivi oli käytössä vain toisella hoitajalla. Lopuksi siirtoa kokeiltiin siten, että molemmat hoitajat käyttivät liiviä.

– Jatkotutkimuksessa on tarkoitus kokeilla siirtoa myös yhden ihmisen voimin, Turja kertoo.

Kokeiluun osallistuneet henkilöt kokivat, että voimaliivistä voisi olla apua myös muissa työtehtävissä kuten taakkojen siirtämisessä. Kokemukset kuitenkin vaihtelivat yksilöiden välillä.

– Osa oli sitä mieltä, että liivi auttoi, osan mielestä taas ei. Myös se huomio nousi esiin, että hyvässä fyysisessä kunnossa olleet kokivat, että voimaliivistä ei ollut niin paljon apua. Eli huonommassa kunnossa olevat henkilöt saivat enemmän apua laitteesta, Turja kertoo.

Joissain vastauksissa pohdittiin voimaliivin käytön vaikutuksia työilmapiirille.

– Jotkut pohtivat sitä, miten työkaverit suhtautuisivat laitteen käyttöön. Voisiko laite esimerkiksi turhauttaa työkavereita, jos sitä käyttävä henkilö joutuisi välillä pukemaan tai riisumaan sen päältään, Turja sanoo.

Voimaliivin käytön koettiin joissain vastauksissa kasvattavan sekä fyysistä että henkistä etäisyyttä hoitajan ja potilaan välillä. Avustettavaa henkilöä täytyi myös muistuttaa, ettei voimaliivistä voi ottaa tukea.

– Valmistaja sanoi meille suoraan, että esimerkiksi sellaisten dementiapotilaiden kanssa voimaliiviä ei voi käyttää, jotka saattaisivat yllättäen tarttua laitteeseen, Turja toteaa.

Voimaliivi
Voimaliivi painaa vain reilut kaksi kiloa.

Hoitoalalle kaivataan lisää apuvälineitä

Kokenut käyttäjä voi pukea voimaliivin päälleen alle minuutissa. Nostojen aikana lantion tuet täytyy lukita, jolloin kävely ei onnistu. Tukien avaaminen ja lukitseminen käy kuitenkin helposti. Sama voimaliivi sopii myös erikokoisille ihmisille.

– Muutaman sentin pituusero ei vaikuta laitteen säätöihin. Jos käyttäjien pituusero on suurempi, laitteesta täytyy vaihtaa muutamia osia, mutta tämä ei vie pitkään, Turja sanoo.

Voimaliivikokeilu toteutettiin, koska SuPerin ja Tehyn jäsenten kyselyssä hoitoalan työntekijät pitivät nykyisiä potilassiirroissa käytettäviä apuvälineitä hankalina. Robotteja ja muita teknisiä ratkaisuja toivottiin avuksi fyysisesti raskaisiin tehtäviin. Hoitohenkilökunnan työtä avustavia teknologioita pidettiin myös autonomisia järjestelmiä toivottavampina.

Tutkimusryhmä aikoo toteuttaa kokeellisemman asetelman voimaliivien käytöstä vuonna 2020.

Teknologiaa täytyy vielä kehittää

Jotta voimaliivi olisi käytännöllinen hoitotyössä, sen täytyy olla helposti puettava ja riittävän kevyt. Myös toimintavarmuus on tärkeää.

– Laite hyödyntää kaasujousiteknologiaa. Mukana ei siis ole sähköä. Voimaliivi painaa 2,3 kiloa, joten sen painoa ei normaalissa arjessa juurikaan huomaa, Turja toteaa.

Käyttäjät antoivat hyvää palautetta laitteen pehmeydestä ja rakenteesta. Reisien päälle tulevat osat olivat joidenkin vastaajien mielestä liian kovat.

– Voimaliivi istuu paremmin vaatteiden päälle. Vaatteiden alle se ei ehkä sovi yhtä mukavasti, mutta toki näinkin sitä voi käyttää, Turja toteaa.

Positiivisista kokemuksista huolimatta tekniikassa on vielä kehitettävää. Kokeiluun osallistuneet henkilöt toivoivat laitteelta vielä enemmän voimaa. Myös pehmeyttä toivottiin lisää.

– Mutta mitä pehmeämpi laitteen materiaali on, sitä paremmin täytyy huolehtia hygieniasta, Turja toteaa.

Valmistajan mukaan laite keventää alaselkään kohdistuvaa painetta 40-50 prosenttia. Voimaliivin hinta on 3 000 euroa.

Suomesta voimaliiviteknologiaa ei löydy

Kokeilussa käytetty Laevo Exoskeleton -voimaliivi on valmistettu Hollannissa. Suomesta vastaavia laitteita ei löydy.

– Japanissa ja Yhdysvalloissa on vastaavia laitteita, mutta jostain syystä he eivät myy laitteita Eurooppaan. Itseäni vähän vaivasi se, että emme löytäneet kokeiluun sopivaa tekniikkaa Suomesta. Olisimme mieluusti nostaneet suomalaista osaamista esille. Tässä olisikin hyvä haaste teknologian osaajille, sillä näille laitteille tulee olemaan lähitulevaisuudessa paljon kysyntää, Turja toteaa.

Teksti: Jaakko Kinnunen
Kuvat: Jonne Renvall