Uusi suuhygienistin tutkinto-ohjelma tarjoaa opiskelijalle moniammatillisen koulutuksen

Julkaistu 14.2.2024
Tampereen ammattikorkeakoulu
Sara Sternberg ja Irmeli Nieminen havainnollistavat suuhygienistien uutta opetustilaa.
Tampereen ammattikorkeakoulu avaa syksystä 2024 lähtien tarjolle uuden suuhygienistin tutkinto-ohjelman. Tutkinto valmistaa suuhygienistin ammattiin ja vahvistaa samalla opiskelijoiden moniammatillista osaamista. Uusi koulutus vastaa alan työvoimapulaan ja antaa valmistuneille mahdollisuuden hakeutua suuhygienistin monipuolisiin työtehtäviin. Haku tutkinto-ohjelmaan käynnistyy 13. maaliskuuta.

Suuhygienistin tutkinto-ohjelmassa opiskelija saa suuhygienistin työssä tarvittavien tietotaitojen lisäksi valmiudet toimia osana moniammatillisia tiimejä sosiaali- ja terveydenhuollossa. Uuden tutkinto-ohjelman käynnistämiseen on vaikuttanut alalla vallitseva osaajapula: suuhygienisteistä on kova puute etenkin Pirkanmaalla.

Uuden tutkinto-ohjelman sisältöjä suunnitellutta lehtori Sara Sternbergiä on ilahduttanut ohjelman herättämä ennakkokiinnostus.

– Kyselyitä uudesta koulutuksesta on tullut viikoittain jo vuoden verran, sekä ensimmäistä ammattiaan hankkivilta että esimerkiksi hammashoitajilta. Ohjelma sopiikin mainiosti sekä lukiopohjalta että ammatilliselta puolelta hakeville. Alalle hakeutuvalta vaaditaan muun muassa hyviä ihmissuhdetaitoja, sillä vaikka suuhygienistin työ on itsenäistä, on osattava toimia yhteistyössä asiakkaan sekä muun hoitotiimin kanssa. Lisäksi tarkkuudesta ja sorminäppäryydestä on suurta hyötyä, Sternberg kuvailee.

Palkitsevaa työtä, jossa oman kädenjäljen todella näkee

Suuhygienistin tutkinto-ohjelman sisällöt muodostavat varsin monipuolisen kokonaisuuden. Ne sisältävät muun muassa anatomiaa ja fysiologiaa, terveyden edistämistä, hammaslääketiedettä, säteilyturvallisuutta, lääkehoidon osaamista sekä kehittämis- ja tutkimusosaamista. Lisäksi opiskellaan lähijohtamis- ja yrittäjyystaitoja. Koulutuksessa on vahva painotus kliinisten kädentaitojen harjoitteluun: jopa kolmasosa tutkinnosta muodostuu käytännön harjoittelusta.

Opintojen jälkeen valmistuneilla on hyvät valmiudet toimia suuhygienistin ammatissa hyvinvointialueella, yksityisellä sektorilla tai yrittäjinä. Muita työmahdollisuuksia löytyy esimerkiksi tutkimuksen ja kehitystyön parista, alan tuotteita myyvistä yrityksistä sekä lähiesihenkilön tehtävistä.

– Moni pitää hyvänä puolena sitä, että näistä opinnoista tietää suoraan, mihin ammattiin ja käytännön työhön valmistuu. Opinnot antavat kuitenkin myös laaja-alaisen osaamisen, jonka pohjalta voi jatkaa monenlaisiin töihin. Suuhygienistin ammatti on myös kansainvälinen, joten opiskelijoilla on halutessaan mahdollisuus käydä vaihdossa ulkomailla, kertoo opinto-ohjaaja ja lehtori Irmeli Nieminen.

Tiiviit työelämäyhteydet ja hyvä me-henki

Tampereen ammattikorkeakoulun vahvuuksia uusille suuhygienistiopiskelijoille ovat muun muassa tiivis yhteistyö työelämän kanssa sekä suuren oppilaitoksen tarjoama laaja-alaisuus. Osa opinnoista onkin yhteisiä muiden sote-alan opiskelijoiden kanssa.

– Luomme parhaillaan sopimusverkostoa työelämän toimijoiden kanssa, ja harjoittelut pyritään järjestämään aidoissa työympäristöissä. Meillä on tehty myös iso panostus juuri valmistuneeseen simulaatiotilaan, josta löytyy muun muassa harjoituspäitä – tuttavallisemmin kylmäkalleja, Sternberg sanoo hymyillen.

Uusia opiskelijoita odottavat Tampereella myös erittäin osaava ja motivoitunut opettajakunta, hyvä opintojen ja hyvinvoinnin ohjaus sekä monenlaiset riennot opintojen ulkopuolellakin.

– Uskon, että hyvä me-henkemme näkyy täällä myös opiskelijoille. Lisäksi uudet opiskelijat pääsevät totta kai nauttimaan aktiivisen opiskelijakaupungin eduista täällä Tampereella, Nieminen vinkkaa.

Haku käynnistyy 13. maaliskuuta 2024 ja päättyy 27. maaliskuuta 2024. Opiskelupaikkoja on tarjolla 20 kpl, joista 18 kpl täytetään yhteishaun kautta ja 2 kpl avoimen AMK-linjan polkuopiskelijoilla. Yhteishaun paikoista 14 kpl on varattu ensikertalaisille. Opinnot alkavat syksyllä 2024.

Lue koulutuksen esittely: Suuhygienistin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tutustu koulutukseen ja hae: Opintopolku.fi

Lisätiedot: