THL, Tampereen yliopisto ja Itä-Suomen yliopisto järjestävät koulutusta tartuntaketjujen selvittämisestä

Julkaistu 23.4.2020
Professori Pekka Nuorti
Epidemiologian professori Pekka Nuorti johtaa uutta koulutusta.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Tampereen yliopisto ja Itä-Suomen yliopisto toteuttavat yhteistyössä opintojakson koronavirustapausten kontaktien kartoittamisesta ja tartunnalle altistuneiden jäljityksestä.

- Testausmäärien lisääminen vaatii riittävästi osaajia myös tartunnanjäljitystyöhön. Näin tartuntaketjut saadaan selvitettyä ja altistuneet ohjattua karanteeniin. Opintojakson avulla on tarkoitus tukea sairaanhoitopiireissä ja kunnissa tehtävää tartunnanjäljitystyötä kouluttamalla siihen lisää henkilökuntaa, sanoo koulutuksesta vastaava epidemiologian professori Pekka Nuorti Tampereen yliopistosta.

Opintojakson voi suorittaa kuka tahansa, mutta se on suunnattu ensisijaisesti sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille ja alan opiskelijoille. Käytännön toteutuksesta vastaavat Itä-Suomen yliopisto ja Tampereen yliopisto.

Opintojakson voi suorittaa verkko-opiskeluna oman aikataulun mukaan. Opintojakso avautuu toukokuussa. Opintoihin ilmoittautumisesta ja käytännön järjestelyistä kerrotaan lisää myöhemmin.

Koronaviruksen aiheuttama COVID-19-tauti(THL)

Ajankohtaista koronaviruksesta (THL)