Tampereen yliopistosta valmistuu yli 4 000 tutkinto-opiskelijaa vuonna 2023

Julkaistu 13.12.2023
Valmistuneet juhlivat keskustakampuksella kesäkuussa 2023. Kuva: Eino Ansio.
Tampereen yliopistosta vuoden 2023 aikana valmistuneista yli puolet suoritti ylemmän korkeakoulututkinnon, lisensiaatin tai tohtorin tutkinnon. Ulkomaalaisia opiskelijoita valmistui koko vuoden aikana ennätysmäärä. Syksyllä valmistuneiden juhlien puheenvuoroissa nousevat esiin muun muassa kansainvälisyys, resilienssi ja opinnäytetyötä tekevien opiskelijoiden tukeminen.

Tampereen yliopistosta on valmistunut vuoden 2023 aikana 11.12.2023 mennessä 1744 kandidaattia eli alemman korkeakoulututkinnon suorittanutta, 2 129 arkkitehtiä, diplomi-insinööriä, lääketieteen lisensiaattia tai maisteria eli ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanutta, 6 lisensiaattia ja 167 tohtoria. Lukuihin sisältyvät englanninkielisistä tutkinto-ohjelmista valmistuneet ennätykselliset 251 ulkomaalaista opiskelijaa, joita on yli sata enemmän kuin viime vuonna (146). Uusia tutkintoja kirjataan joulukuun aikana päivittäin lisää, joten valmistuneiden lopullinen määrä on selvillä vasta tammikuussa 2024.

Koulutuksen vararehtori Marja Sutelan mukaan koronapandemian aikana monen kansainvälisen opiskelijan opinnot viivästyivät muun muassa maahantulon vaikeuksien takia. Nyt kun kampuksille on palattu, opinnot ovat voineet edetä normaalisti.

– Toivon, että mahdollisimman moni kansainvälinen opiskelija työllistyisi valmistumisen jälkeen Suomeen. Olemme kehittäneet toimintamalleja, joilla kansainvälisten opiskelijoiden työelämäyhteyksiä vahvistetaan opiskeluaikana. Esimerkiksi ensimmäistä kertaa järjestetty Thesis Fair tapahtuma toi yhteen yli 200 kansainvälistä maisteriopiskelijaa sekä yrityksiä ja organisaatioita, jotka etsivät tekijöitä opinnäyteprojekteille, kertoo Sutela.

– Yliopisto-opinnot tuottavat aikaa kestävää osaamista, jonka varaan voi rakentaa tulevaa työuraa. Itsensä johtaminen ja resilienssi ovat yhä tärkeämpiä taitoja, joihin myös aika yliopistossa valmentaa. Haluan kiittää myös yliopiston opetushenkilökuntaa ja koulutuksen tukipalveluhenkilökuntaa opiskelijoiden tukemisesta näinä pandemian jälkeisinä muutoksia täynnä olevina aikoina, toteaa provosti Jarmo Takala.

Sekä Sutela että Takala onnittelevat lämpimästi kaikkia valmistuneita merkittävästä saavutuksesta.

Valmistuminen ei ole itsestäänselvyys

Keskustakampuksen juhlassa kuullaan tietojenkäsittelytieteestä valmistunutta Lotta Orsmaata. Hän korostaa, että lopputyön tekeminen on kaiken kaikkiaan iso ponnistus.

– Pandemia, leikkaukset ja Sisu-järjestelmä – valmistuminen korkeakoulusta ei ole itsestäänselvyys. Haluaisin onnitella kovasti kaikkia meitä valmistuneita ja etenkin heitä, jotka syystä tai toisesta ovat joutuneet kamppailemaan valmistumisensa puolesta. Lisäksi haluaisin muistaa heitä, joiden on täytynyt keskeyttää opintonsa henkilökohtaisten syiden vuoksi, sanoo Orsmaa.

Lopputyönsä kokeellisessa tutkimuksessa Orsmaa vertasi kolmea virtuaalitodellisuuden liikkumismetodia lääketieteellisten 3D-kuvien kanssa vuorovaikuttamiseen. Nyt hän työskentelee tutkimusassistenttina vuorovaikutustutkimuksen parissa TAUCHI-tutkimuskeskuksessa, jossa aikoo jatkaa väitöskirjatutkijana.

Juhlahumua keskustan ja Hervannan kampuksilla

Tänä vuonna valmistuneita juhlitaan perjantaina 15. joulukuuta Hervannan kampuksella ja lauantaina 16. joulukuuta keskustan kampuksella. Syyslukukaudella 2023 tutkintonsa suorittaneiden valmistujaisjuhliin voivat osallistua myös aiemmin valmistuneet, joiden valmistumisjuhla järjestettiin pandemian takia etänä.

Hervannan juhlassa yliopiston tervehdyksen pitää provosti Jarmo Takala ja alumnipuheen asiantuntija Jussi Nousiainen Tekniikan akateemiset TEK:stä. Valmistuneiden puheenvuoron käyttää DI Ellinoora Bilund ja ylioppilaskunta TREYstä kuullaan hallituksen jäsen Julia Malvikkoa.

Keskustakampuksella yliopiston tervehdyksen tuo koulutuksen vararehtori Marja Sutela, alumnin puheen pitää tutkimuspäällikkö Sami Borg Kunnallisalan kehittämissäätiöstä ja valmistuneen puheenvuoron käyttää FM Lotta Orsmaa. Ylioppilaskunta TREYn puheenvuoron pitää hallituksen jäsen Aaro Haikonen

Juhlien tarkemmat ohjelmat löytyvät Tampereen yliopiston tapahtumakalenterista:

Valmistuneiden juhla 15.12. Hervannan kampuksella

Valmistuneiden juhla 16.12. Keskustakampuksella