Tampereen korkeakouluyhteisön hiilijalanjälkiraportti vuodelta 2022 on julkaistu

Julkaistu 11.10.2023
Tampereen korkeakouluyhteisö
kuvituskuva
Tampereen korkeakouluyhteisön hiilijalanjälki vuonna 2022 on laskettu ja trendi on laskeva.
Tampereen korkeakouluyhteisö laski hiilijalanjälkensä jo neljännen kerran. Hiilijalanjäljen pienentymisestä huolimatta suunnitelmallisia toimia tarvitaan hiilineutraaliuteen pääsemiseksi vuoteen 2030 mennessä.

Tutustu vuoden 2022 hiilijalanjälkiraporttiin tästä:

Tampereen korkeakouluyhteisön hiilijalanjälki vuonna 2022 jaoteltuna päästökategorioihin.
Tampereen korkeakouluyhteisön hiilijalanjälki vuonna 2022. Vuoden 2022 laskennassa on mukana ensimmäistä kertaa kaikki palveluhankinnat.

Tampereen korkeakouluyhteisön hiilijalanjälki vuodelta 2022 on yhteensä noin 20 300 t CO2 ekv, mistä Tampereen yliopiston osuus on noin 15 500 (77,5 %) ja Tampereen ammattikorkeakoulun noin 4 800 t CO2 ekv (22,5 %). Suurin hiilijalanjäljen aiheuttaja molemmissa organisaatioissa ovat erilaiset tarvike-, aine- ja palveluhankinnat, jotka vuoden 2022 osalta olivat ensimmäistä kertaa kokonaisuudessaan laskennassa mukana. Näiden osuus oli lähes puolet koko hiilijalanjäljestä. Jos mukaan lasketaan myös IT-ja tutkimusinfrastuktuurien hankinnat, kaikkien hankintojen osuus hiilijalanjäljestä nousee yhteensä noin 70 %:n koko hiilijalanjäljestä. Seuraavaksi eniten hiilijalanjälkeä aiheuttivat matkustaminen ja kiinteistöjen hoito ja ylläpito.

Hiilijalanjälkilaskenta on tärkeä väline korkeakouluyhteisön ilmastopäästöjen pienentämisessä. Laskenta on kuitenkin vain väline. Tarvitaan myös selkeitä toimenpiteitä, joilla päästöjä vähennetään korkeakouluyhteisönä ja kannustetaan korkeakouluyhteisön jäseniä vähäpäästöisempiin toimintatapoihintoteaa Tampereen ammattikorkeakoulun lehtori ja TAMKin kestävyystyöryhmän vetäjä Eveliina Asikainen

Matkustamisen hiilijalanjälki on kasvussa, mutta vielä selvästi alhaisempi, kuin ennen koronapandemiaa. Kiinteistöjen osalta on tapahtunut huomattavaa hiilijalanjäljen pienenemistä sitten vuoden 2019. Kiinteistöissä on siirrytty käyttämään hiilineutraalia sähköä ja kaukolämmön osalta on päästöjä vähennetty huomattavasti. Korkeakouluyhteisön tila- ja kiinteistöpalvelut on sitoutunut toimintansa jatkuvaan parantamiseen sekä ympäristövaikutusten vähentämiseen Ekokompassi sertifikaatin myötä. Lisäksi yliopisto on pääosin vuokralla SYK Oy:n omistamissa kiinteistöissä, joiden päästöt SYK Oy kompensoi kokonaisuudessaan.

”Yliopistolla on valmisteilla toimenpidesuunnitelma vuoteen 2030 kestävyys- ja vastuullisuustyön kehittämiseksi ja hiilineutraaliuden saavuttamiseksi. Seuraavia yhteisiä haasteita yliopistollemme ovat hankinta- ja matkustuskulttuurin ja toimintatapojen kehittäminen kestävyyden näkökulmasta. Työtä tullaan tekemään korkeakouluyhteisön ja yliopiston sisäisten sidosryhmien kanssa yhdessä” kommentoi johtava asiantuntija Eeva-Liisa Viskari Tampereen yliopistosta.

Tutustu vuoden 2022 hiilijalanjälkiraporttiin tästä:

Lue lisää korkeakouluyhteisön kestävyystyöstä

Kohti vastuullista tilankäyttöä ja vähäpäästöisiä yliopistokiinteistöjä (tuni.fi)

Ympäristöohjelma (tuni.fi)

Kestävyys- ja vastuullisuustavoitteet korkeakouluyhteisössä | Tampereen korkeakouluyhteisö (tuni.fi)

Tampereen yliopiston kestävän kehityksen raportti 2021-2022 | Tampereen korkeakouluyhteisö (tuni.fi)

Eeva-Liisa Viskari

Johtava asiantuntija, kestävyys ja vastuullisuus

Sähköposti: eeva-liisa.viskari [at] tuni.fi (eeva-liisa[dot]viskari[at]tuni[dot]fi)

Puhelin: 040 846 9452

Matias Nurminen

Erityisasiantuntija, kestävä kehitys ja innovaatiopalvelut