SPARK Finland merkittävien eurooppalaisten yrityshautomoiden listalle

Julkaistu 12.4.2021
viitekuvassa laboratoriotyötä
Tampereen yliopiston koordinoima SPARK Finland -ohjelma on valittu 25 merkittävimmän eurooppalaisen bioteknologia-alan yrityshautomon ja -ohjelman listalle. Listaa julkaiseva Labiotech.eu on johtava Euroopan bioteknologiateollisuutta seuraava verkkojulkaisu.

SPARK Finland -ohjelman tavoitteena on parantaa terveysalan tutkijoiden ja tutkimuslähtöisten yritysten kaupallistamisvalmiuksia ja rakentaa Suomeen kansainvälisesti kilpailukykyistä, kasvavaa liiketoimintaa. Aloina voivat olla esimerkiksi lääkkeet, diagnostiikka, terveysteknologia tai terveysalan IT-ratkaisut.

Ensimmäisten neljän toimintavuoden aikana ohjelman osallistujien joukosta on syntynyt jo 14 uutta yritystä, jotka ovat kotimaisten ja osin ulkomaisten bisnesenkelien tai pääomasijoittajien rahoittamia. Tällä hetkellä ohjelmassa on mukana 33 projektia.

— Listaus merkittävien eurooppalaisten yrityshautomoiden ja -ohjelmien joukkoon on iso huomionosoitus toiminnalle, toteaa SPARK Finlandin kehittämispäällikkö Juho Väisänen Tampereen yliopistosta.

SPARK Finland on muiden listattujen joukossa nuori toimija ja sen resurssit ovat reilusti pienemmät kuin muilla. Väisänen huomauttaa, että listaus on selkeä osoitus myös siitä, että kohdentamalla resurssit oikein voidaan saada aikaan hyviä tuloksia.

— Tampereen yliopistosta on myös osallistunut ohjelmaan useita projekteja ja ideoita, joista on joko tullut tai on pian tulossa uusia yrityksiä ja innovaatioita, joten listaus on välillinen osoitus myös siitä, kuinka hyviä innovaatioita Tampereen yliopistosta tulee.

Tampereen yliopisto oli vuonna 2017 yksi ohjelman perustajaorganisaatioista Helsingin yliopiston ja työ- ja elinkeinoministeriön kanssa. Vuodet 2020-2023 yliopisto koordinoi ohjelmaa ja vastaa lisäksi kansainvälisen koulutusalustan kehittämisestä.

Labiotech.eu

Lisätietoja: