Hyppää pääsisältöön
Tutkimus

Satakuntalainen yritys – lähde pilotoimaan tekoälypohjaista asiakaspalautteiden käsittelyä

Julkaistu 29.10.2025
Tampereen yliopisto
AI-First Alustan etusivun näkymä.
Voiko tekoäly muuttaa käyttäjien palautteen todellisiksi tuoteparannuksiksi – alusta loppuun?

Useimmat yritykset keräävät palautetta, mutta se jää usein hajallaan lomakkeisiin, taulukoihin ja tukijärjestelmiin – eikä siitä koskaan tule käyttökelpoista tietoa.

Gessé Pereiran (vieraileva tutkija GPT-Labissa Tampereen yliopisto) väitöskirjaprojekti esittelee tekoälypohjaisen palautteen keräämisen alustan (AI-First Alusta), jossa on täydellinen jäljitettävyys:

  •  Kerää – Kerää asiakaspalautetta strukturoitujen lomakkeiden avulla
  • Ryhmitä – Ryhmitä tiedot tekoälypohjaisella aiheanalyysillä
  • Ideoi – Luo ratkaisuja luovien tekniikoiden avulla
  • Priorisoi – Luokittele ideat vaikutuksen ja monimutkaisuuden perusteella

AI-First Alustan pilotointiin etsitään yrityksiä, joilla on käytössä sähköinen palautekanava tai tikettijärjestelmä. Kokeilussa voi käyttää myös aiempaa aineistoa ja tutkia olisiko tekoälyn ehdotus käsittelyjärjestyksestä eronnut aiemmin tehdystä. 

Pilottiyrityksen kanssa tehdään yhteistyötä viiden viikon ajan ja yrityksen tulee nimetä yhteyshenkilö täksi ajaksi sekä varata aikaa aloituspalaveriin sekä ohjelmiston kokeiluun.  

Temotero-hanke tarjoaa Porissa yrityksille paikallisesti tukea (ja suomalaisen keskustelukumppanin) pilotin ajaksi. 
 

Lisätietoja

Gessé Pereira, gesse.pereira [at] estudante.ufscar.br tai Janne Harjamäki, janne.harjamaki [at] tuni.fi (Temotero-hanke)