RNA-tutkijoiden verkosto aloittaa Suomessa

Julkaistu 22.11.2022
aihekuvassa laboratoriotakkeja naulakossa
Suomeen on perusteilla RNA-tutkijoiden verkosto. Sen tarkoituksena on vahvistaa alan tutkimusta, tutkijoiden kanssakäymistä ja tarjota varsinkin nuoremmille tutkijoille ja opiskelijoille mahdollisuuksia ammatilliseen kehittymiseen.

— Tarkoituksena on järjestää kaksi kasvokkaista tapahtumaa ja kaksi virtuaalitapahtumaa vuosittain, kertoo Tampereen yliopiston solu- ja molekyylibiologian tenure track -professori Minna-Liisa Änkö.

Ensimmäiseen, Helsingissä tammikuussa järjestettävään tapaamiseen ilmoittautui lyhyessä ajassa yli 70 henkilöä.

— Palautteissa luki, että it’s about time, it’s fantastic. Tuli sellainen olo, että tälle on tilausta – myös ihmiset, jotka eivät aivan suoraan työskentele tällä alalla, ovat osoittaneet kiinnostusta, Änkö kertoo.

Tarkoituksena onkin, että verkostoon tulisi myös RNA-tutkimuksen reunamilla toimivia tutkijoita, kuten kliinisiä tutkijoita tai vaikkapa data-analyysia tekeviä tutkijoita.

Verkostoa tukee kansainvälinen RNA Society. Suomen verkostosta, RNA Salon, tekivät aloitteen Minna-Liisa Änkö ja Helsingin yliopiston Biotekniikan instituutin tutkimusjohtaja Mikko Frilander. RNA Society on vuodesta 2016 tukenut RNA-verkostojen perustamista eri maihin.

— Haluamme mahdollistaa sitä, että ihmiset pääsevät esittelemään tutkimustuloksiaan oman alan kollegoille, tutustuvat ihmisiin, muodostavat uusia kytköksiä – ja tietysti tämä usein poikii uusia yhteistyösuhteita, Änkö kertoo.

RNA-rokotteet tekivät tutkimusta näkyväksi

RNA-tutkimus nousi näkyvämpään asemaan koronapandemian aikana.

— RNA-tutkimus on nyt isossa nosteessa erityisesti RNA-rokotteiden seurauksena. Tutkimusalamme on saanut kansainvälisesti lisää rahoitusta ja näkyvyyttä ja on alettu ymmärtää tutkimuksen merkitys. RNA-tutkimusta on tähän asti pidetty perustutkimuksena, mutta nyt on alettu nähdä sen potentiaali sovelluksissa, Änkö kertoo.

Esimerkiksi kehittyvien RNA-sekvensointisovellusten avulla voidaan Änkön mukaan selvittää aiempaa paremmin, mitä RNA merkitsee soluille. Teknologiset innovaatiot hyödyttävät laajemmin muutakin tutkimusta.

Suunnitteilla yhteistyötä Ruotsiin ja Tanskaan

Ajatuksena on myöhemmin laajentaa Suomen RNA-verkostoa muihin Pohjoismaihin.

— Jos tämä nyt lähtee hyvin käyntiin, voisimme kutsua esimerkiksi ruotsalaisia kollegoja osallistumaan virtuaalisiin tapahtumiin. Tanskassa on tällainen RNA Salon, ja meillä voisi olla tutkijavaihtoa, Änkö kaavailee.

Kuva: Jonne Renvall