Pedaforum 2023 pohtii kestävää korkeakoulupedagogiikan kulttuuria

Tampereen korkeakouluyhteisö
Ratikka pysähtyneenä pysäkillä.
Kuva: Tampereen korkeakouluyhteisö
Pedaforumin läpileikkaavia teemoja ovat kestävyys ja kansainvälisyys, kun vuosittain kongressi kokoontuu jakamaan kokemuksia hyvistä käytännöistä ja tietoa korkeakoulupedagogisesta tutkimuksesta. Korkeakoulupedagogiikan päivät järjestetään Tampereella Hervannassa. Osallistujia on tulossa yli 600.

Tampereen yliopisto ja Tampereen ammattikorkeakoulu järjestävät 6.–8.6. Pedaforum 2023 – korkeakoulupedagogiikan päivät. Konferenssiin on tulossa yli 600 osallistujaa Suomesta sekä muualta maailmasta.

Korkeakoulupedagogiikan päivät – Pedaforum on vuosittain järjestettävä yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen pedagogiikan konferenssi.

Tämän vuoden teemana on ”Kohti kestävää korkeakoulupedagogiikan toimintakulttuuria”, jossa läpileikkaavia teemoja ovat kestävyys ja kansainvälisyys. Tapahtumassa on kaiken kaikkiaan yli 170 esitystä osallistavan ja inklusiivisen korkeakoulupedagogiikan, korkeakouluyhteisön hyvinvoinnin sekä toimintakulttuurien ja pedagogisen johtamisen alateemoista.

Keynote-puheissa arviointikulttuuri ja korkeakoulupedagogiikka siltana kestävään tulevaisuuteen

Konferenssissa kuullaan kahta keynote-puhujaa: FT, FM, KM Juuso Niemistä ja FT Essi Aarnio-Linnanvuorta.

Juuso Niemisen aiheena on ”Kuka arvioisi arviointia? Kohti kestävää arviointikulttuuria”. Puheessa pohditaan arvioinnin roolia tulevaisuuden korkeakoulutuksessa. Nieminen toimii kasvatustieteen apulaisprofessorina The University of Hong Kongissa sekä Honorary Research Fellow -nimikkeellä Deakin Universityssa, Australiassa. Taustaltaan hän on matematiikan ja tietotekniikan aineenopettaja sekä erityisopettaja.

Essi Aarnio-Linnanvuoren aiheena on puolestaan ”Pääseekö tästä yli? Pohdintoja korkeakoulupedagogiikan mahdollisuudesta toimia siltana kestävään tulevaisuuteen”. Tässä puheessa käsitellään korkeakouluopetuksen kipukohtia suhteessa kestävyyteen ja transformatiiviseen oppimiseen. Aarnio-Linnanvuori toimii ympäristökasvatuksen ja kestävän kehityksen yliopistonlehtorina Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa ja on kokenut ympäristö- ja ilmastokasvatuksen asiantuntija.

Tänä vuonna tapahtuman järjestämisestä vastaavat ensimmäistä kertaa yhdessä Tampereen yliopisto ja Tampereen ammattikorkeakoulu. Mukana yhteistyössä on myös Poliisiammattikorkeakoulu. Tapahtuma järjestetään yliopiston Hervannan kampuksella.

Konferenssin tavoitteena on jakaa kokemuksia hyvistä käytännöistä ja tietoa korkeakoulupedagogisesta tutkimuksesta laadukkaan oppimisen edistämiseksi ja opetuksen kehittämiseksi. Pedaforum kokoaa monipuolisesti opetuksen, ohjauksen ja opintohallinnon asiantuntijoita sekä muita korkeakouluopetuksesta ja -tutkimuksesta kiinnostuneita osallistujia.

Konferenssin ohjelma ja lisätietoa (Pedaforum 2023)

Tapahtumaan liittyvät tiedustelut:
Tampereen korkeakouluyhteisön Pedaforum-työryhmä