Opiskeluhyvinvointia edistävien toimien eteneminen korkeakouluyhteisössä

Korkeakouluyhteisön Opiskeluhyvinvointiohjelma 2020-2024 on noin puolessa välissä. Elokuussa moniammatillinen opiskeluhyvinvointiryhmä teki väliarvioinnin ohjelman toteutumisen tilasta. Ohjelman hyväksymisen jälkeen on tapahtunut laajoja yhteiskunnallisia murroksia ja ne vaikuttavat toimintatapoihimme. Ryhmä totesi väliarviossaan ohjelman kokonaisuuden kantavan tuleville vuosille. Kuitenkin arviointia ja kehittämistä on tarpeen lisätä teemoihin: digitaalisuus oppimisympäristöissä ja opinnoissa, lisääntyneet mielenterveyden haasteet ja Post-korona toimintatavat. Ohjelman tavoitteen "Hyvinvoiva opiskelija ja hyvä opiskelukokemus" saavuttamiseksi, keskeistä on vahvistaa ja tukea myös henkilökunnan hyvinvointia.
Ohjelman vaikuttavuuden mittaamiseen on kysymyksiä korkeakoulujen omissa opiskelijapalautekyselyissä ja valtakunnallisissa kandipalautekyselyssä (yliopisto) sekä valmistuvan palautekysely AVOPissa.
Tässä kuvataan lyhyesti kunkin osa-alueen eteneminen ja ryhmän huomiot seuraaville vuosille.
Osaamisperustainen opetussuunnitelma opintojen etenemisen ja hyvinvoinnin perustana
Ohjelmakauden edistyessä on tullut vahvasti esille opetussuunnitelman ja pedagogisten ratkaisujen merkitys hyvinvoinnin tukijana. Tiedekunnilla ja yksiköillä on päävastuu osa-alueen edistämisessä. Ohjelman puitteissa opetussuunnitelmatyön tueksi on laadittu hyvinvoinnin ja saavutettavuuden arviointiin liittyvä dokumentti, jota tutkinto-ohjelmien toivotaan hyödyntävän osana opetussuunnitelmansa kehittämistä askel askeleelta. Edelleenkin työtä on myös opettajatuutoroinnin toteuttamisessa ja työajan allokoinnissa ko. toiminnalle sekä tiimiopettajuudessa sekä joustavien ja yksilöllisten opintopolkujen ohjauksellisessa tukemisessa. Hyvinvointitaitojen kehittämiseksi kummassakin korkeakoulussa on tarjolla opintojaksot, joiden suorittaminen kannattaa.
Tutustu tarkemmin:
- Yliopistossa: Opiskelijan kompassi verkko-ohjelmaan pohjautuva Opiskelijan hyvinvointi ja elämäntaidot 1-2 op, on saanut erinomaista palautetta lähes 650 viime vuoden suorittajalta ja vaikuttavuuden arviointi antoi rohkaisevia tuloksia hyvinvoinnin vahvistumisesta ja muun muassa stressi, masennus- ja ahdistusoireiden vähentymisestä.
- TAMKissa: Mielen hyvinvointia opiskeluarkeen, 3 op
Saavutettavuus läpäisee koko korkeakouluyhteisön toiminnan
Väliarvioinnissa todettiin, että korkeakouluyhteisön opiskeluhyvinvointiohjelma on ollut aikaansa edellä, kun teema otettiin vahvasti mukaan ohjelmaan. Tällä hetkellä Suomen kaikissa korkeakouluissa laaditaan saavutettavuussuunnitelmia ja jatkossa saavutettavuuden edistymistä tarkastellaan suunnitelmiin nojaten. Korkeakouluyhteisössä on avaintoimijoiden kautta tiivis vuoropuhelu saavutettavuuden teemassa. Korkeakouluissa on lisätty monikanavaisia hyvinvointia ja ohjausta tukevia palveluita, kuten matalan kynnyksen Navigaattori (TAU) ja Parvi (TAMK) toiminnat. Myös Opiskelijan oppaan uudelleen jäsennykset tukevat tiedon entistä parempaa löydettävyyttä. Tekemistä on edelleen YTHS:n ja korkeakoulujen välisessä yhteistyössä. Ryhmä myös kannustaa opetushenkilökuntaa huomioimaan saavutettavuuden heti opetuksen suunnittelusta alkaen, jolloin työmäärä pienenee, kun design for all -ajatus on keskiössä.
Osallistu tilaisuuksiin ja keskusteluun:
- Yliopisto: Opettaja – tule keskustelemaan yksilöllisistä opiskelujärjestelyistä (ent. erityisjärjestelyistä) kollegoiden ja asiantuntijoiden kanssa pe 25.11. klo 10
- Opettaja liity TG-Teams: TG-TAU-Yksilölliset opiskelujärjestelyt
- Opiskelija: Saavutettavuus ja yksilölliset opiskelujärjestelyt (tuni.fi)
Opiskelijoiden osallisuus ja yhteisöön kiinnittyminen vaativat lisäpanostusta korona-ajan jälkeen
Orientaatiota on kehitetty korkeakouluyhteisössä yhteisesti niiltä osin, kun se on ollut tarkoituksenmukaista, mm. yhteisiä tapahtumia. Korkeakoulukohtaisesti orientaatiota ollaan kehitetty koko vuoden kestäväksi kokonaisuudeksi, jonka toteuttamisesta roolit on jaettu selkeästi. Perustoiminta on kunnossa kummassakin korkeakoulussa ja luonnollinen kehittämistyö jatkuu edelleen.
Yhteisöön kiinnittymistä on haastettu pandemian aikana, joka näkyy myös opiskelijapalautekyselyiden tuloksissa. Yksinäisyys kalvaa monia opiskelijoitamme ja osallisuuden kokemuksia kaivataan. Yhteisöllisyyttä vahvistavaa fyysistä ja digitaalista toimintaa on kokeiltu ja järjestetty etenkin opiskelijakunnan, ylioppilaskunnan ja Tresilienssi-hankkeen toimintoina. Nyt pohditaan erityisesti tässä ajassa fyysisen ja digitaalisen kohtaamisen suhdetta. Lisäksi on tarpeen myös pohtia, mikä on lisäarvo, jonka opiskelija saa kiinnittyessään yhteisöömme. Tuommeko sen riittävän selkeästi esille? Yhteisöön kiinnittymisessä tilaratkaisut toimivat mahdollistajina - toivottavasti kampuskehitys edistää tätä kautta kohtaamista.
Osallisuuden kokemukseen liittyy vahvasti kokemus vaikuttamisen mahdollisuudesta ja annetun palautteen vaikuttavuudesta toimintaan. Ryhmä kannustaakin opiskelijoita antamaan palautetta, ja vastaamaan opintojaksojen palautekyselyihin. Arkisina tekoina käytävällä, opetuksessa tai verkossa toisten tervehtiminen, "Mitä kuuluu?" -kysymykset puolin ja toisin tuovat meidät kohtaamaan toisemme ja mahdollistavat entistä paremmin kommenttien ja epävarmuuksien esittämisen osana asiantuntijuuden kasvua.
Tutustu tarkemmin:
Tarkoituksenmukaiset ohjauksen prosessit ja niiden selkeä kuvaus
Korkeakouluyhteisössä on tunnistettu yhteisesti keskeisimmät ohjauksen prosessit ja ne on pääosin kuvattu Opiskelijan oppaassa, esimerkiksi henkilökohtaisen opintosuunnitelman ohjauksen prosessi, muualla suoritettujen opintojen ja osaamisen hyväksiluvun prosessi ja opiskelijan ohje epäasiallisen kohtelun ja häirintätapauksien käsittelyyn. Kummassakin korkeakoulussa on tällä hetkellä käynnissä palveluprosessien tarkastelu toimintaympäristön muutoksista johtuen ja tällä on toki vaikutusta myös prosesseihinkin.
Etenkin nivelvaiheiden ohjauksen yhteistyötä kehitetään alueellisesti ohjelman loppukaudella. Tässä Opetus- ja kulttuuriministeriö on asettanut selkeän tavoitteen määrittäessään korkeakouluille tavoitteen 2030 vuoteen mennessä, että 50% nuorista aikuisista suorittaa korkeakoulututkinnon ja 75% kansainvälisistä opiskelijoista työllistyy Suomeen.
Ohjelman puitteissa on järjestetty lukukausittain henkilökunnalle yhteinen "Ohjauksellista otetta"- koulutustilaisuus, ja näiden on tarkoitus jatkua tulevaisuudessakin.
Tutustu tarkemmin:
Opiskelutyö vaatii opiskelukykyä
Opiskelukyky kuvaa sitä, miten opiskelijan omat voimavarat, opiskelutaidot, opetustoiminta ja opiskeluympäristö tukevat opiskelua. Opiskelijakyselyiden vastausten perusteella on havaittu, että mitä matalammat pisteet opiskelija saa opiskelu-uupumusmittarissa, sitä paremmin hänen opintonsa sujuvat ja sitä tyytyväisempi hän on omaan opiskeluelämäänsä. Opiskelijan omiin voimavaroihin vaikuttaa psykologinen, sosiaalinen ja fyysinen terveys. SportUnin johdolla on saatu kuvattua liikuntapalveluketju, ja varhaisen välittämisen toimintamallista viestitään säännöllisesti. Tulevalla kaudella ryhmä edistää erityisesti reflektiotaitojen kehittämistä. Myös säännöllinen tiedottaminen ja viestintä opiskelukyvyn edistämisen keinoista on tärkeää.
Tutustu tarkemmin:
Varhainen välittäminen opiskelijan tukena | Tampereen korkeakouluyhteisö (tuni.fi)
Liikuntaneuvonta | SportUni | Tampereen korkeakouluyhteisö
Yhteisellä dialogilla eteenpäin
Ryhmä kiittää yhteisön jäseniä hyvinvoinnin teemojen esilläpitämisestä ja asioiden edistämisestä. Työtä on edelleen tehtävänä.
Korkeakouluyhteisössä pidetään hyvinvointiviikko viikolla 45. Tule keskustelemaan ja jakamaan ideoitasi opiskeluhyvinvoinnin edistämiseksi kahvikupposen ääressä Hervannan Navigaattoriin ma 7.11 klo 13.30-15 tai Linnan Navigaattoriin to 10.11 klo 12-14. TAMK Palvelukadulla Parvi -tilan edessä hyvinvoinnin asiantuntijat päivystävät ti 8.11, ke 9.11 ja to 10.11 klo 11-12.
Ohjelman johtajana toimii johtaja Hanna Ilola (TAMK). TAMKissa asiaan liittyen ajatuksiaan voi tuoda myös esille ryhmän jäsenille Hanna Ilola, Merja Hanhimäki, Maiju Ketkolle, Kirsi Mänty, Hannastiina Ruismäki (Tamko), Elli Korhonen (Tamko) ja Linda Vallenius (Tamko). Yliopiston puolella ryhmän jäseniä ovat Suvi Ikonen, Heli Tiitinen, Elisa Sinikallio, Taija Tuominen, Juha Nykänen, Laura Kaipia (TREY) ja Aatu Korhonen (TREY). Lisäksi ryhmään kuuluvat oppilaitospappi Risto Korhonen ja YTHS:n vastaava psykologi Hannu Soronen.





