Kansainväliset opiskelijatiimit kehittivät muovin ympäristövaikutuksia vähentäviä ratkaisuja mm. jauhelihapakkausten ja kahvikapseleiden kierrätykseen

Julkaistu 9.8.2022
Tampereen ammattikorkeakoulu
Neljä nuorta seisoo huomioliiveissä käytävällä.
Suomen CHAINs-tiimiläiset tutustuivat Pyroll Pakkaukset Oy:n tehtaaseen Tampereella. Kuvassa Pyrollin Jani Markkanen (sininen asu) sekä keltaisissa liiveissä Tiina Mustonen (vas.), Artem Yunakovskiy ja Henna Nevala.
Ostaisitko jauhelihaa automaatista ja palauttaisit käytetyn muovipakkauksen takaisin automaattiin? Haluaisitko selvittää tuotepakkauksen hiilijalanjäljen jo kaupassa? Kuusi kansainvälistä opiskelijatiimiä ideoi kestäviä ja arkielämään istuvia ratkaisuja muovipakkausalalle. Voittajaksi selviytyi Italian tiimi Suomen kisajoukkue heti vanavedessään. Innovaatiohaastekilpailua tuomaroinut yliopettaja Ulla Häggblom kiitti kilpailijoita tuoreista ideoista.

Kilpailu järjestettiin osana muovipakkausteollisuuden kiertotalouden osaamistarpeisiin vastaavaa yhteiseurooppalaista PackAlliance-pilottikoulutusta. Suomesta hankkeessa ovat mukana Tampereen ammattikorkeakoulu (TAMK) ja Pyroll Pakkaukset Oy. Toimeksiantajaa kilpailussa edusti Pyrollin Sanna Piispa.

Suomessa syntyy satojatuhansia kiloja jauhelihapakkausjätettä vuodessa

Jauhelihapakkaukset ovat yksi käytetyimmistä kertakäyttöisistä muovipakkauksista. Pelkästään Suomessa jauhelihaa kulutetaan 30 miljoonaa tonnia vuodessa. Niistä syntyy pakkausjätettä noin 700 000 kiloa vuodessa, joten kierrätykseen sisältyy paljon potentiaalia.

Hopealle sijoittuneessa Suomen tiimissä olivat mukana Artem Yunakovskiy, Soile Kallinen, Henna Nevala, Vesa Taitto ja Tiina Mustonen. He ideoivat jauhelihapakkausten palautusautomaatin, josta asiakkaat saavat haluamansa määrän jauhelihaa ja jonne asiakkaat voivat palauttaa käytetyn pakkauksen kiertoon.

Skaalattavan ratkaisun etuna ovat kertakäyttömuovituotteiden ympäristövaikutusten vähentäminen, pienemmät päästöt ja pienempi ruokahävikki. Jauhelihan palautusautomaatin eduiksi opiskelijatiimi listasi myös helppokäyttöisyyden ja hygieenisyyden. Palautusjärjestelmä toimii sovelluksessa, ja QR-koodilla tai RFID-tägillä saa lisää tietoa tuotteesta.

Kahvikapselit, vesipullot ja styroksi kiertoon

Italian kakkostiimi voitti kilpailun Sustainability Index -ratkaisullaan ja Scan & Save -mobiilisovelluksella. Voitokas ratkaisu auttaa niin kuluttajia kuin yrityksiäkin: yritys voi viestiä tuotteensa kestävyydestä tiettyjen kriteerien ja uuden selkeän merkkijärjestelmän avulla. Vastaavasti kuluttaja voi valita tuotteensa haluamansa kestävyystason mukaisesti, palauttaa pakkauksen kierrätykseen ja saada siitä sitä enemmän palkintopisteitä mitä kestävämpi tuote on.

Kolmanneksi tullut Italian ykköstiimi kehitti Recycaps-ratkaisun kahvikapseleiden uusiokäyttöön. Kapseleista syntyy 120 000 tonnia jätettä, jota ei tällä hetkellä kierrätetä. Puolan kakkostiimin ratkaisu puolestaan liittyi polystyreenin eli styroksin kierrätykseen.

Vihreän siirtymän mukainen liiketoimintamalli ja hiilijalanjälkeä mittaava sovellus

Puolan ykköstiimi kehitti puolalaisille yrityksille vihreän siirtymän mukaisen liiketoimintamallin ja markkinapaikan biohajoaville pakkauksille. Kyseessä ei ole pelkästään malli, vaan oikea liiketoimintastrategia, joka voidaan ottaa käyttöön tulevaisuudessa.

Espanjan ykköstiimi vastasi haasteeseen Infopack Waste -sovelluksella, jolla voi selvittää tuotteen tiedot ja hiilijalanjäljen ennen ostopäätöstä. Skannattavien koodien avulla voi myös vertailla tuotteita ja ohjata kuluttajaa valitsemaan ympäristövaikutuksiltaan pienempi pakkaus.

Tuomaristo kiitti opiskelijatiimejä hienosta venymisestä

Opiskelijatiimit olivat iloisia osallistumismahdollisuudesta innovaatiohaasteeseen ja kertoivat saaneensa käyttää aivonystyröitään ja luovuuttaan monin eri tavoin.

Tuomaristo kiitti opiskelijoita siitä, että he kantavat kortensa kekoon planeettamme hyväksi. Italialaisen Salernon yliopiston professori Loredana Incarnato ja Campus Iberus -korkeakouluyhteisön koordinaattori Eva Gallego totesivat, että ensimmäistä kertaa järjestetyn CHAINs-innovointiprojektin läpivienti on ollut tiimeille haastavaa. Siitä huolimatta opiskelijat venyivät hyviin suorituksiin oman työnsä ohella. Raati toivoi, että haaste on ollut osallistujille palkitseva ja opettavainenkin kokemus.

TAMKin opettajat tiiviisti mukana hankkeessa ja innovaatiokisassa

PackAlliance-hankkeen Suomen projektipäällikkö, TAMKin lehtori Marita Hiipakka kehuu opiskelijoita.

− Suomen tiimiä seuranneena voin vain ihailla sen saumatonta työskentelyä. Opiskelijat rajasivat haasteen itsenäisesti, ja tehokkaan ideoinnin tuloksena muodostui ratkaisu, joka vakuutti tuomariston. CHAINs-pilotti toteutettiin pääosin etänä, mutta onneksi opiskelijat pääsivät tapaamaankin Pyroll Pakkaukset Oy:n Tampereen tehtaalla ja toukokuisilla PacTec-messuilla.

Suomesta tuomariston jäsenenä toimi TAMKin biotuotetekniikan yliopettaja Ulla Häggblom.

− Tiimit olivat kypsästi tarttuneet kestävän kehityksen haasteisiin ja valinneet kukin ideansa arkielämästä. Tuomarointi oli oikeastaan aika vaikeaa, sillä vaikka ideat herättivät tuoreudellaan kuulijan mielenkiinnon, ne olivat esityksinä hyvinkin erilaisia.

Häggblom kertoo, että parhaimpien tiimien piste-erot olivat pieniä eli kaikki kärkisijat olivat onnistuneet innovaatiokilpailussa erinomaisesti.

− Olin PackAlliance-hankkeen hakuvaiheessa mukana ideoimassa, siksikin oli upeaa saada olla nyt loppuvaiheilla tuomaroimassa tätä innovaatiohaastekilpailua. Onnittelut tiimeille!

PackAlliance on kansainvälinen, EU:n Erasmus+ Knowledge Alliances -rahoitteinen hanke, jossa koulutusorganisaatiot ja yritykset oppivat toisiltaan. Suomesta ovat mukana Tampereen ammattikorkeakoulu ja Pyroll Pakkaukset Oy. Liitännäiskumppaneina toimivat Suomen Pakkausyhdistys ry ja Ekokumppanit Oy. Tiivistä yhteistyötä tehdään myös Muoviyhdistyksen kanssa.

Hankkeen verkkosivut: https://www.packall.eu/

Teksti: Hanna Ylli