Juha Teperi valittiin Tampereen yliopiston tutkijakollegiumin johtajaksi

Julkaistu 3.8.2021
Juha Teperi
Kuva: Mikko Ovaska
Teperi aloittaa tehtävässään elokuussa 2021.

Tampereen yliopiston tutkijakollegiumin johtajaksi viiden vuoden määräajaksi on valittu LT Juha Teperi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2021 ja jättäytyy samalla pois yliopiston tutkimuksen vararehtorin tehtävästä.

Juha Teperin johdolla Tampereen yliopistoon rakentuu viiden vuoden aikana monitieteinen tutkijakollegium, joka toimii kiinteässä vuorovaikutuksessa yliopiston tiedekuntien kanssa. Uusimuotoinen tutkijakollegium on osa yliopiston strategiaa kunnianhimoisten tutkimuksen laadun ja vaikuttavuuden tavoitteiden saavuttamiseksi.

Tutkijakollegium myöntää tutkimuskausia tutkijoille kaikilla Tampereen yliopiston tieteenaloilla ilman temaattisia tai muita priorisointeja. Tutkijakollegium kutsuu johtavia kansainvälisiä tutkijoita lyhyille vierailuille, tekee yhteistyötä muiden kollegiumien kanssa ja organisoi tieteellisiä tapahtumia.

Johtajan vastuulla on johtaa ja strategisesti kehittää tutkijakollegiumin toimintoja ja organisoida rahoitusta tutkijakollegiumin toimintaan. Juha Teperin johdolla tutkijakollegiumille tullaan valitsemaan myös kansainvälinen tieteellinen neuvottelukunta – Scientific Advisory Board – joka tehtävässään toimii koko yliopiston tieteellisen työn tukena.

Tutkijakollegiumin tehtävää haki sisäisessä haussa kolme henkilöä.

Juha Teperin siirtyessä uuteen tehtävään tutkimuksen vararehtorin tehtävä tullaan avaamaan haettavaksi kesälomien jälkeen.