ECIU XR Campus vie yhteistyön virtuaalitodellisuuteen

Julkaistu 3.9.2020
ECIU campus
Tampereen yliopisto on yksi ECIU-yliopiston muodostavista 12 eurooppalaisesta yliopistosta, jotka tunnetaan yrittäjähenkisyydestään ja yhteiskunnallisesta vaikuttavuudestaan. Yhteistyötä voidaan nyt tehdä myös virtuaalitodellisuudessa ECIU XR Campuksella.

ECIU-yliopiston tavoitteena on muuttaa korkeakoulutuksen toimintatapoja innovatiivisen koulutusmallinsa kautta. ECIU-yliopisto tuo yhteen oppijat, alumnit, opettajat, tutkijat, yritykset, kansalaisjärjestöt, julkiset sidosryhmät ja kansalaiset ratkomaan monimutkaisia, monitieteisiä haasteita jatkuvan oppimisen hengessä. Tavoitteena on muuttaa perinteinen tutkintopohjainen koulutus haastepohjaiseksi.

ECIU-yliopiston keskiössä on yhteisö. Haasteiden ratkominen yhteiskehittämisen hengessä on viime kädessä ihmisten vuorovaikutusta, sekä digitaalista että fyysistä. COVID-19 on tuonut uusia haasteita eurooppalaiselle avoimuudelle ja rajoittaa ihmisten liikkuvuutta, millä on vaikutuksia myös korkeakoulutukseen. Tarvitaan uudenlaisia innovatiivisia digitaalisia ratkaisuja, jotka  tarjoavat mahdollisuuksia todelliseen vuorovaikutukseen, luovuuteen ja yhteisöllisyyteen.

ECIU XR Campus on ECIU-yliopisto virtuaalitodellisuudessa. Se on ympäristö, johon tullaan mistä ja milloin tahansa ja uppoudutaan vuorovaikutteisesti yhteistyöhön muiden kanssa ympäri Eurooppaa, kuin oltaisiin fyysisesti yhdessä samassa tilassa. Tarjolla on yhteisiä haasteita ratkaistaviksi sekä yksilöllisiä, ketteriä ja joustavia mahdollisuuksia osaamisen kehittämiseen jatkuvan oppimisen periaatteella.

Eurooppalaisen yliopiston rakentaminen edellyttää rohkeita kokeiluja ja pioneerihenkeä. ECIU XR Campus osoittaa, että tulevaisuuden eurooppalaisessa korkeakoulutuksessa kyse on ennen kaikkea ihmisten ja kampusten yhteen tuomisesta, kertoo Sander Lotze, ECIU-yliopiston projektijohtaja.

On innostavaa nähdä, miten VR-teknologian avulla voimme tuoda ihmiset yhteen oppimaan yli rajojen.

Puistomaisuus ruokkii luovuutta

ECIU XR Campus on muodoltaan puisto. Tavoitteena on, että vihertävä ympäristö ruokkii innostusta, innovatiivisuutta ja ihmisten hyvinvointia. Samalla pyritään muuttamaan perinteinen käsitys korkeakoulutuksesta ja yliopistoista rakennuksina ja luentosaleina. ECIU XR Campus on rakennettu ennen kaikkea ihmisten tarpeet keskiössä. Ensimmäisessä vaiheessa ympäristö on käytettävissä VR-laseilla tai tietokoneella, tulevaisuudessa myös mobiililaitteilla.

ECIU XR Campus on ensimmäinen Euroopan laajuinen yliopisto virtuaalitodellisuudessa. Virtuaaliympäristön pilotointi alkaa tänä syksynä, ja ensimmäisen version kehittäminen jatkuu kesään 2021. Tampereen yliopisto on yksi ECIU-yliopiston 12 jäsenyliopistosta ja keskeisesti mukana ECIU XR Campuksen kehittämisessä.

ECIU XR Campus on Zoanin suunnittelema ja tuottama. Zoan on Euroopan johtava virtuaalistudio, jonka kotipaikka on Helsingissä. Kansainvälisesti palkittu yritys tuottaa virtuaalisia kokemuksia ja reaaliaikaisia 3D-malleja eri toimialoille.

Äänestä ECIU XR Campusta 9. syyskuuta alkaen: ECIU XR Campus on finalisti Hacking Higher Education -kilpailussa.

Liity live-tapahtumaan 16. syyskuuta!

www.eciu.org

Teksti: Minna Puntila