Deittipelissä kuuluu aggressiivinen ja naisvihamielinen myyntipuhe

Julkaistu 28.2.2022
Couple kissing in a night club
Auttaako pelimiesten keksimä deittipeli löytämään unelmakumppanin, vai lisääkö se naisvihamielistä käytöstä? Kuvituskuva: Alexander Popov / Unsplash
Pelimiehiksikin kutsuttujen pickup-artistien (PUA) kehittämä maailmanlaajuinen bisnes opettaa miehiä iskemään naisia erityisten keskustelutekniikoiden avulla. Tutkijat tutkivat pelimiesten käyttämää kieltä ja havaitsivat, että se muistuttaa enemmän aggressiivista myyntipuhetta kuin romanttista keskustelua. Kielellinen analyysi paljastaa myös deittipeliin liittyviä naisvihamielisiä piirteitä.

– Pelimiehet käyttävät luonnostaan aggressiivista ja manipuloivaa kieltä naisia kohtaan. Omasta mielestään heillä on lähes maagisia verbaalisia taitoja, mutta tosiasiassa pelimiehet onnistuvat paremmin palveluidensa myymisessä toisille miehille kuin naisten viettelemisessä, toteaa tutkija, Tampereen yliopistossa englannin kielen apulaisprofessorina työskentelevä (tenure track) Daria Dayter.

PUA:t ovat miehiä, jotka väittävät omaavansa erityisen tekniikan seksikumppanien löytämiseen, houkuttelemiseen ja viettelemiseen. Yhteisössä johtajan asemaan nousseet puolestaan kutsuvat itseään usein deittivalmentajiksi.

– He ovat osa pikaviettelyyn keskittyvää yhteisöä, jossa kehitetään ja opetetaan kielellisiä tapoja iskeä naisia. Tavoitteena on saada kohde nopeasti sänkyyn lyhytaikaista seksisuhdetta varten. Pointti on se, että nainen ei tajua tulevansa vietellyksi osana peliä, Dayter kertoo.

PUA-kielessä viettelyprosessia kutsutaan peliksi ja vieteltävää naista kohteeksi. Liikkeen tavoitteena on parantaa miesten iskutaitoja. PUA:t ovat kehittäneet ympärilleen tietynlaisen kulttuurin ja yhteisön, jolla on omia nettifoorumeita, valmennuskursseja, johtohahmoja, yksityisklubeja ja koodisanoja. Päivänselvää on, ettei tällä kaikella ole mitään tekemistä rakkauden kanssa.

Dayterin mukaan PUA:t vaikuttavat suhteellisen harmittomalta osalta paljon suurempaa ja vahingollisempaa ilmiötä, joka tunnetaan nimellä manosfääri. Vaikka kaikki PUA:n jäsenet eivät olekaan naisvihamielisiä, ovat he kuitenkin alttiita ajautumaan äärimmäisempiin manosfääriyhteisöihin.

– PUA:t markkinoivat oppejaan aggressiivisesti väittäen niiden tekevän ujoista miehistä itsevarmempia ja ulospäinsuuntautuneempia. Kielellisessä analyysissämme osoitamme, että PUA-oppi perustuu pohjimmiltaan asiakkaiden vakuuttamiseen siitä, etteivät naiset ole tasa-arvoisia ja tuntevia kumppaneita seksisuhteissa, Dayter huomauttaa.

Kielellinen analyysi paljasti valetieteelliset termit

Daria Dayter ja hänen kollegansa Sofia Rüdiger Bayreuthin yliopistosta Saksasta ovat tutkineet pelimiesten diskursseja vuodesta 2014 lähtien. Kaksikko on hiljattain julkaissut kirjan ’The Language of Pickup Artists’, jossa he tutkivat, miten PUA:t kommunikoivat keskenään, potentiaalisten asiakkaidensa ja vieteltävien naisten kanssa.

Dayter ja Rüdiger tekivät empiirisen kielellisen analyysin suuresta PUA-kieliaineistosta. Heidän aineistonsa sisälsi videoituja flirttikeskusteluja naisten kanssa, sosiaalisen median keskusteluja, opetusvideoita ja -luentoja sekä netissä julkaistuja viettelytarinoita.

– Hyvin laajoja tekstikokoelmia sekä erillisiä keskustelunpätkiä tarkastelemalla teimme johtopäätöksiä tämän yhteisön todellisista tavoitteista ja siitä, millaisia kielteisiä vaikutuksia sen leviämisellä voi olla yhteiskuntaan, Dayter toteaa.

PUA:t käyttävät valetieteellistä terminologiaa saadakseen opetuksensa kuulostamaan tieteellisesti pätevältä. Näitä valetermejä analysoimalla tutkijat pystyivät osoittamaan, että mitä ongelmallisemmasta tilanteesta on kyse, sitä enemmän PUA:t käyttävät väärennettyä terminologiaa.

Kaksi ihmistä seisoo katetussa kävelyputkessa
Sofia Rüdiger ja Daria Dayter

Tieto lisää naisten turvallisuutta

Dayterin mielestä keskeistä naisten ja tyttöjen turvallisuuden lisäämisessä on valistaa yleisöä pelimiesten toiminnasta. Lisääntynyt tietoisuus voi myös estää miehiä radikalisoitumasta kohti syvempää manosfääriä.

– Tutkimustuloksiimme pohjautuen aiomme kehittää verkosta ladattavaa opetusmateriaalia koulujen ja järjestöjen käyttöön. Turvallisuusmateriaalin tarkoitus on opettaa tunnistamaan manipuloiva verbaalinen käytös ja auttaa löytämään ulospääsy ahdistavista tilanteista, Dayter lisää.

On toki olemassa niitäkin miehiä, joilla on hyvät aikomukset, mutta jotka kokevat tarvitsevansa ammattiapua deittailukäytännöissä. Ehkäpä pelimiesten opetusten riskien tunnistaminen auttaa heitä hakemaan neuvoja tahoilta, joilla on aiheeseen tasa-arvoisempi ja inhimillisempi lähestymistapa.

Daria Dayter
daria.dayter [at] tuni.fi

Teksti: Anna Aatinen

Mikä ihmeen manosfääri?

Manosfääri on miesasialiike, johon kuuluu lukuisia maskuliinisuutta edistäviä verkkosivustoja, blogeja ja nettifoorumeita. Liike sisältää usein myös naisvihaa ja feminismin voimakasta vastustamista.