Alumni: Säveltäjä Jonne Valtonen uskaltaa tavoitella suuria unelmia

Julkaistu 5.11.2019
Tampereen korkeakouluyhteisö
Jonne Valtonen lupasi itselleen monipuolisen uran säveltäjänä ja sovittajana. Vankkumaton sitoutuminen lupaukseen on tuonut Valtoselle maailmanlaajuista tunnustusta.

Jonne Valtonen ei halua retostella viimeisimmillä musiikillisilla saavutuksillaan. Hän pitää yleisiä onnistumisen kriteerejä hiukan kyseenalaisina ja keskittyy mieluummin siihen, että tulee parhaaksi versioksi itsestään.

– Minulle menestys tarkoittaa sitä, että sävellän kappaleita, joita orkesterit haluavat soittaa.

Valtonen sävelsi äskettäin säestyksen Mauritz Stillerin ohjamaan mykkäelokuvaan Laulu tulipunaisesta kukasta (1919), jonka Tampere Filharmonia esitti keväällä 2019. Sävellys on lähellä Valtosen sydäntä sen musiikillisen rikkauden vuoksi.

Johannes Linnankosken samannimiseen romaaniin perustuva elokuva esittelee Suomen pitkää tukkilaisperinnettä. Se on tarina komeasta tukkimiehestä, joka etsii todellista rakkautta ajelehtimalla suhteesta toiseen, kunnes lopulta saa naisen, jonka on aina halunnut.

Tampere Filharmonia tilasi Valtoselta sata minuuttia vaikuttavaa musiikkia säestämään tätä loistavaa ja kriitikoiden ylistämää elokuvaa.

– Projekti on ollut tämän vuoden kohokohta. Sävelsin musiikkia seitsemän kuukautta, sillä tähtäsin parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen, ja teoksesta tulikin suurempi kuin alun perin ajattelin.

Koulutus nosti tasoa

Alkuaan turkulainen Valtonen tunnetaan muun muassa tietokonepelimusiikin säveltäjänä ja Muumimuseon avajaiskonserttia varten säveltämästään musiikista sekä saamastaan Pirkanmaan taidepalkinnosta.

Valtonen aloitti klassisen pianonsoiton opiskelun 8-vuotiaana. Teini-iässä hän sävelsi tietokoneelle elektronisia kappaleita ja voitti niillä useita palkintoja. Lopulta hänestä tuli suomalaisen, demoskeneen keskittyneen Future Crew -demoryhmän pääsäveltäjä salanimellä Purple Motion. Nimi oli tribuutti Valtosen suosikkibändi Deep Purplelle.

Vaikka hän oli itseoppineena jo saavuttanut urallaan kaikenlaista, Valtonen oli tietoinen teknisistä puutteistaan, kun haki Tampereen ammattikorkeakoulun musiikin koulutukseen.

– Ilman opintojani en voisi tehdä sitä mitä teen nyt. En ainakaan tällä tasolla. Opiskelin säveltämistä itsekseni, ja koska siinä ei ollut pedagogista osaamista mukana, tekninen tasoni oli vaatimaton.

Hän kuvaa opintojaan mahtaviksi pääasiassa siksi, että opiskelijalla oli vapaus turvallisiin kokeiluihin innostuksen jakavien opettajien kanssa. Hän opiskeli klassista sävellystä Hannu Pohjannoron ohjauksessa sekä osallistui Jouni Kaipaisen, Magnus Lindbergin, Michael Nymanin ja Esa-Pekka Salosen opettamille mestarikursseille.

Säveltäjäksi tuleminen voi viedä 30 vuotta

Valtonen erottuu hillityssä suomalaisessa kulttuurissa, jossa arvostetaan nöyryyttä enemmän kuin asemaa ja henkilökohtaista kunnianhimoa. Hän uskaltaa tavoitella suuria unelmia.

– Olin parikymppinen, kun annoin itselleni tämän ohjenuoran: Jos haluan tulla säveltäjäksi, minun ei kannata opiskella mitään muuta alaa, koska muutoin minusta ei koskaan tule säveltäjää. Olen melko varma, että ympärilläni oli muitakin ihmisiä, jotka eivät tyytyneet yhtään vähempään.

Hän asetti itselleen realistisen aikataulun ja päätti pitää kiinni päämäärästään.

– Säveltäjäksi tuleminen vie aikaa, ehkä 10–30 vuotta. Asetin tavoitteeni sinne enkä seuraavaan päivään.

Hän kertoo saaneensa innoitusta YouTube -videosta, jossa näyttelijä Jim Carrey kertoi tilaisuuksiin tarttumisesta. Carrey sanoo videolla, että koska ihminen voi epäonnistua siinä, mitä ei halua tehdä, voi aivan yhtä hyvin tavoitella sitä mitä haluaa tehdä.

– Olen nyt nelikymppisenä todella innoissani siitä mitä teen, vaikka onkin vienyt kauan päästä tähän pisteeseen. Olen viettänyt tarkoituksentäyteistä elämää.

Jonne Valtonen

• Valmistui TAMKista vuonna 2009 opiskeltuaan klassista säveltämistä.
  • Säveltänyt musiikkia muun muassa Death Rally, Alien Incident, Insaniquarium ja Rally Trophy -peleihin.
  • Voitti ensimmäisen palkinnon Game Audio Awards for Albion Online -musiikkikilpailussa vuonna 2018.
  • Johann Sebastian Bach on yhtä aikaa hänen esikuvansa ja kilpailijansa.

Kirjoittaja: Andruta Ilie