20-vuotias Proakatemia uskoo yhdessä oppimiseen ja yrittämiseen

Julkaistu 16.9.2019
Tampereen ammattikorkeakoulu
Proakatemia yhteisö Petteri Hentilä.
Tampereen ammattikorkeakoulun Proakatemia on oppimisympäristö, jossa opiskellaan tiimiyrityksissä, aidoissa asiakasprojekteissa. Tampereen keskustassa, Finlaysonilla toimiva Proakatemia aloitti 20 vuotta sitten ammattikorkeakouluympäristössä erilaisen, yrittäjyyteen valmentavan tiimioppimismenetelmän.

Opiskelu Proakatemialla tapahtuu työskentelemällä omassa tiimiyrityksessä yhdessä muiden tiimiyrittäjien kanssa. Opiskelijat perustavat oikeita yrityksiä, joissa he oppivat tiimityötaitoja, markkinointia ja johtamistaitoja yhdistämällä teoriaa ja käytäntöä.

Vuonna 1999 alkaneesta kokeilusta on syntynyt melkoinen menestystarina. Tänä syksynä Proakatemia viettää 20-vuotisjuhlaansa näyttävästi yhdessä opiskelijoiden, alumnien ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Tähän joukkoon mahtuu satoja samanhenkisiä ihmisiä ja sykähdyttäviä tarinoita.

Päävalmentaja Veijo Hämäläisen mukaan proakatemialaisia yhdistää ennen kaikkea yrittäjäasenne, johon kuuluu mahdollisuuksien näkeminen, epävarmuuden sietäminen, toisten auttaminen ja kova työ.

– Jokaisella on taustallaan yhteisiä onnistumisia aluksi mahdottomilta tuntuvissa haasteissa. Kokemukset auttavat ymmärtämään, ettei yksin tarvitse selvitä, eikä toisten auttaminen ole itseltä pois. Yrittäjäasenne synnyttää eteenpäin vievää voimaa, mikä näyttäisi tarttuvan myös sidosryhmiin ja Proakatemialla vieraileviin, Hämäläinen kertoo.

Yhteisöllisyys tuo rohkeutta

Proakatemian historian ensimmäinen tiimiyritys Villivisio perustettiin syksyllä 1999. Vuonna 2018 tiimiyritysten yhteenlaskettu liikevaihto ylitti 1,2 miljoonaa euroa. Viime vuosina Proakatemiasta on tullut kansainvälistä kiinnostusta herättävä korkeakouluoppimisen malli.

– Vuosittain Proakatemiaan tutustuu yli tuhat kansainvälistä vierasta. Tiimioppimisen konsepti on myös yksi TAMKin koulutusviennin tuotteista.

Proakatemia on yhteisö, jonka pohjana on Hämäläisen mielestä vahva luottamus. Se mahdollistaa yhteistyön ja kanssakäymisen hyvin erilaisissa tilanteissa, työelämästä vapaa-aikaan.

– Yhteisö tuo rohkeutta tekemiseen. Rohkeus mahdollistaa sellaisten asioiden kokeilemisen ja oppimisen, mihin yksin ei pystyisi. Tiimissä epäonnistumiset eivät tunnu niin suurilta, ja toisaalta onnistuminen yhdessä on erityisen arvokasta.

Jatkuvasti muuttuvassa maailmassa ja kovassa kilpailutilanteessa juuri rohkeus ja uteliaisuus antavat mahdollisuuden onnistua yrittäjänä. Tämä näkyy niin Proakatemian arjessa kuin alumnien toiminnassa.

Innostuminen voimavarana

Kolmannen vuoden opiskelija ja tiimiyrittäjä Salla Vaittinen kertoo Proakatemiassa opiskelemisen merkitsevän hänelle vapautta opiskella juuri sitä, mitä hän haluaa.

– Kun tarkasti annettuja sisältöjä ei ole, pitää itse selvittää, mitä haluaa oppia ja mistä on oikeasti kiinnostunut. Erityisesti pidän siitä, kun porukalla pystymme ylittämään oman ajattelumme, hätkähdyttämään ja sytyttämään. On mahtavaa huomata, miten kyky tarttua toimeen sekä mahdollisuuksien näkeminen kasvavat opintojen edetessä, Vaittinen kertoo.

Näkyvänä tuloksena hän kertoo oman tiimiyrityksensä liikevaihdon kasvun. Innostuminen on Vaittisen mielestä voimavara, jota pitää vaalia.

Vuonna 2012 Proakatemiasta tradenomiksi valmistunut Pekka Ylikojola toimii aktiivisesti Proakatemian alumniyhdistyksessä, joka järjestää esimerkiksi avoimia alumnipajoja ja välittää mentoreita niitä etsiville.

– On aina hienoa kuulla, kuinka alumnit käyvät tartuttamassa asennetta uusiin tiimiyrittäjiin tai minkälaisia yhteistyökuvioita ja kasvutarinoita proakatemialaiset luovat yhdessä.

Kaikissa alumniyhteisöissä piilee Ylikojolan mukaan paljon käyttämättömiä mahdollisuuksia, mikä syntyy erilaisten ihmisten taidoista, kokemuksista ja verkostoista.

Valmentajan työ kiinnostaa

Veijo Hämäläinen aloitti Proakatemian valmentajana 15 vuotta siiten.

– Valmentajan työ oli silloin vielä vähän epäilyttävää ja sopi monien mielestä vain tyhmänrohkeille ja yllytyshulluille. Nyt asiat ovat onneksi toisin. Viikottain tapaan ihmisiä ja saan yhteydenottoja ihmisiltä, jotka ovat kiinnostuneet tiimivalmentajan työstä. Avoimiin valmentajan tehtäviin tulee paljon hakemuksia, hän kertoo.

Valmentajille Proakatemia tarjoaa mahdollisuuden oppia yhdessä opiskelijoiden ja yrityselämän kanssa. Monipuolinen vuorovaikutus, mahdollisuus soveltaa opittua erilaisissa tilanteissa voimaannuttaa ja innostaa myös valmentajia.

– Proakatemian yhteisöllisyys on jotain, mitä useimmat valmentajat eivät ole aiemmin kokeneet. Se että todella puhalletaan yhteiseen hiileen, tehdään töitä yhdessä ja autetaan toisia yli rajojen, on vieläkin erityistä korkeakouluissa.

Proakatemia

• Perustettu vuonna 1999
  • Oppimisympäristö Tampereen keskustassa Finlaysonin alueella
  • Perustettuja tiimiyrityksiä yhteensä 39