Tämän hankkeen tarkoituksena oli luoda uudenlaisia dynaamisia digitaalisia arviointityökaluja laaja-alaisen osaamisen arvioimiseksi koulutusinstituutioissa.
Projekti koostui kahdesta osasta:
OSA 1
Tutkimusperustainen viitekehys tietokonepohjaiseen laaja-alaisen osaamisen opettamiseen
OSA 2
Uusien arviointi- ja opetusmenetelmien kehittäminen ja pilotointi.
Ensimmäisessä osassa analysoitiin olemassaolevaa arviointitietoa ja raportoitiin tulokset. Tämän pohjalta tuotettiin tieteellinen perusta arviointialustan kehittämiseksi. Toisessa osassa testattiin uutta arviointi- ja koulutusalustaa useissa pilottitutkimuksissa.
Tässä projektissa tietokonepohjaista opetusta kehitettiin lokitietoanalyysin avulla, erityisesti sen käyttöä laaja-alaisen osaamisen kehittämisessä sekä opetuksen interventioissa.
Tutkimuskysymykset
-
Kuinka tulevaisuuden taidot eli laaja-alainen osaaminen pitäisi määrittää ja kuinka niitä tulisi arvioida ja opettaa, jotta parhaiten voidaan tukea tukea kognitiivisten ja ei-kognitiivisten taitojen kehittymistä?
-
Voiko laaja-alaista osaamista mitata käyttämällä lokitietoja itse täytettävien kyselyiden sijaan?
-
Kuinka tietokoneavusteisia testejä voidaan hyödyntää mukautuvien opetusohjelmistojen suunnittelussa?
-
Kuinka lokitietoanalyysi voi auttaa tunnistamaan kriittisiä pisteitä monimutkaisten ongelmien ratkaisuprosessissa ja antamaan niistä paikkansapitävää palautetta?