TUBEDU Tubettajat nuorten mielenterveyden vertaistukijoina

KärkialueYhteiskunta
TUBEDU image

Tausta

Maailmanlaajuinen pandemia on lisännyt sekä psyykkistä ahdistusta että nuorten suosimien verkkosovellusten, kuten YouTuben, käyttöä. Erityisesti nuoret ovat alttiita pandemian aiheuttamalle ahdistukselle sosiaalisen etäännyttämisen sekä saatavilla olevan asiantuntijatuen vähenemisen vuoksi. Samalla kun sosiaalisen median säännöllinen käyttö saattaa vaikuttaa heikentävästi nuorten mielen hyvinvointiin, se voi myös vähentää yksinäisyyden tunteita ja tarjota vertaistukea hankalissa elämäntilanteissa. Emme kuitenkaan tiedä, miten tubettajat viestivät vlogeissaan mielenterveysaiheista ja millä tavoin nuoret reagoivat näihin viesteihin. Tubettajien tuottamista mielenterveyteen liittyvistä sisällöistä ja viestien määrästä sekä myös niistä mekanismeista, jotka vaikuttavat tubettajien seuraajien mielenterveyttä koskeviin käsityksiin ja heidän kokemukselliseen hyvinvointiinsa ei vielä ole riittävästi tutkittua tietoa.

Toteutus

Suomen Akatemian rahoittama nelivuotinen TUBEDU-tutkimushanke toteutetaan yhteistyössä Turun, Tampereen ja Helsingin yliopistojen kanssa. Hanke jakautuu neljään tutkimuskysymysten ja aineistojen mukaiseen työpakettiin (TP):
TP 1: Nuorten mielenterveyden lukutaito ja vertaistuki digitaalisessa ympäristössä.
TP 2A: Tubettajien tavat rakentaa ja välittää mielenterveystietoa.
TP 2B: Nuorten vastaukset tubettajien mielenterveyteen liittyviin sisältöihin.
TP 3: Tubettajat nuorten mielen hyvinvoinnin vertaistukena.

Työpaketissa 2A selvitämme multimodaalisen laadullisen analyysin keinoin, miten ja mistä näkökulmista suomalaiset ja kansainväliset tubettajat puhuvat mielenterveydestä ja millaiset sisällöt ovat keskeisiä. Tarkastelemme tubettajien keinoja rakentaa rooliaan nuorten vertaistukijoina ja vaikuttajina sekä heidän tapojaan kuvata ja kertoa omista mielenterveyteen liittyvistä kokemuksistaan. Analysoimme myös sitä, millaisia ohjeita tai neuvoja tubettajat antavat sekä eroavatko tubettajien tavat viestiä mielenterveysasioista sukupuolen mukaan. Analyysissa kiinnostaa lisäksi se, miten yksilön, sosiaalisen ja yhteiskunnallisen kontekstin merkitykset ja niihin kytkeytyvä vastuu rakentuvat osaksi tubettajien mielenterveysviestintää. Työpaketissa 2B tutkimuksen keskiössä ovat nuorten kommentit ja reaktiot tubettajien mielenhyvinvointia käsitteleviin sisältöihin ja mahdollisiin nuorten esiin nostamiin uusiin, heitä kiinnostaviin teemoihin. Analyysissa hyödynnetään koneoppimista ja tiedonlouhintaa.

Tavoitteet

TUBEDU-hankkeen yleisenä tavoitteena on tuottaa uutta teoreettis-käsitteellistä tietoa ja ymmärrystä nuorten mielenterveyden lukutaidon ja vertaistuen välisestä kytköksestä sekä luoda nuorten elinympäristöt huomioivia ja kanssatutkimusta hyödyntäviä menetelmiä nuorten hyvinvoinnin tutkimiseen. Päätavoitteemme on vahvistaa nuorten mielen hyvinvointia ja terveydenlukutaitoa. Tampereen yliopistossa toteutettavassa osatutkimuksessa tavoitteena on kartoittaa, miten mielen hyvinvointiin liittyviä aiheita on tuotu näkyviin suosittujen tubettajien vlogeissa (TP 2A), ja miten näistä sisällöistä kiinnostuneet nuoret reagoivat näihin multimodaalisiin viesteihin, tulkitsevat ja arvioivat niitä sekä tuottavat niitä (TP 2B).

Hanketta koordinoi Turun yliopisto. Projektia johtavat Tampereen yliopistossa Pirjo Lindfors ja Jaakko Peltonen.

Tutkimusrahoitus

Suomen Akatemia