Tekoäly luovan ja kulttuurialan ekosysteemissä – LuovAIn!

Euroopan unionin rahoittama
Projektin kesto1.2.2024–31.12.2026
KärkialueTekniikka

Luovat ja kulttuurialat (LuKu) ovat keskeisiä yhteiskunnan monimuotoiselle kehitykselle ja hyvinvoinnille, synnyttäen ja ylläpitäen sosiaalista osallisuutta, taloudellista hyvinvointia ja luovaan osaamiseen perustuvaa kasvua ja työllisyyttä. (TEM, 2020) Nämä alat edistävät myös laajemmin eurooppalaista identiteettiä, kulttuuria ja arvoja, samalla tarjoten kasvumahdollisuuksia ja työpaikkoja, erityisesti nuorille. Lisäksi luovat alat tukevat sosiaalista yhteenkuuluvuutta ajassamme, jota leimaa yhteiskunnallinen polarisaatio (Euroopan komissio, 2023). Kuitenkin globalisaation, pandemia-aaltoihin varautumisen, ja teknologisen kehityksen myötä myös näiden alojen on kyettävä sopeutumaan ja uudistumaan pysyäkseen elinvoimaisina. Tekoälyn (AI) potentiaali tuotteistuksessa ja innovaatiotoiminnassa on tunnustettu monilla sektoreilla, mutta luovilla ja kulttuurialoilla sen hyödyntäminen on vasta alussa paitsi Suomessa, myös laajemmin Euroopassa (DISCE H2020, 2022; Euroopan komissio, 2022). Tämän hankkeen tavoitteena on edistää tekoälyn hyödyntämistä muotoiluprosessin (nk. tuplatimantti: discover, define, design, deliver) eri vaiheissa. Samalla vahvistetaan luovien ja kulttuurialojen roolia osana talouden tuottavuutta ja kestävää kilpailukykyä.

Hankkeessa lisätään LuKu-toimijoiden monialaista vuorovaikutusta uusien valtakunnallisten ja alueidenvälisten yhteistyömahdollisuuksien tunnistamiseksi, sekä brändiosaamisen, AI-tekijänoikeusosaamisen (Euroopan komissio, 2022), ja älykkään, sekä kestävän kasvun edistämiseksi. Perinteisten LuKu-toimijoiden ohella hankkeessa osallistetaan valtakunnallisesti yritys- ja aluekehittäjiä luoviin ja kulttuurialoihin liittyvän liiketoimintaosaamisen ja digitaalisen yhteiskehittämisosaamisen kapasiteetin vahvistamiseksi.

Viime kuukausina on maailmanlaajuisesti herätty huomaamaan, että saavutettavan tekoälyn kehitys on johtanut käytännön sovelluksiin, joilla työn tekeminen helpottuu, tehostuu ja monipuolistuu. Tämä koskee myös luovan työn tekemistä. Samalla luovan työn ja innovaatioiden tekemiseen vapautuvan työajan määrä kasvaa. Tämä hanke vastaa tarpeeseen, joka luovan työn tekijöillä on tekoälyn integroimisessa tuotteiden ja palveluiden kehitysprosessiin. Luovien alojen toimijat ovat usein mikro- tai pienyrittäjiä ja heidän tuotteensa tai palvelunsa nojaa henkilökohtaiseen ammattitaitoon ja kokemukseen. Toimijoilla ei aina ole tarvittavia verkostoja ja koulutusta uusimpien työkalujen kartoittamiseen, kokeilemiseen ja käyttöönottoon. LuovAIn!-hankkeessa korjataan tämä osaamisvaje ja tuodaan uudet AI-työkalut luovien alojen toimijoiden ulottuville työpajojen, koulutusmateriaalien sekä roadshow-interventioi den keinoin. Näin varmistetaan, että tekoälytietoisuuden ja osaamisen kehittämistä edistetään läpi koko luovan alan ja AI-kehitystyön hedelmät eivät kasaudu pelkästään suuryrityksille, vaan hyötyjä saadaan kohdennettua myös kotimaisten luovien alojen ja kulttuurialan päivittäiseen tekemiseen sekä yhteiskehittämisen vahvistamiseen.

Lisätietoa: https://luovain.ai/