Pukki - Puurakentaminen kestävän kiinteistökehittämisen keinona

KärkialueYhteiskunta, Tekniikka

Tampereen yliopiston Pukki-hanke eli puurakentaminen kestävän kiinteistökehittämisen keinona tutki, millaisia arvonluonnin ilmiöitä liittyi vastuulliseen kiinteistökehittämiseen, puukerrostalorakentamiseen ja kiertotalouteen.

Hanke selvitti myös arvoverkostojen ja ohjausmekanismien toimintaa sekä sitä, miten puukerrostalojen arvonluonnin mallit eroavat perinteisestä rakentamisesta. Pukki-hanke on osa Tampereen yliopiston puurakentamisen tutkijakoulua.

Hankkeen tutkimuskohteena oli Tampereen Vuorekseen rakennettava kuuden puukerrostalon kokonaisuus Kuusikko.

Rakennushanke onnistui kokonaisuudessaan hyvin.

Tutkimushankkeessa on tehty aktiivista yhteistyötä Teollisen puurakentamisen tutkijakoulun kanssa. Hankkeessa tunnistettujen kehityskohteiden tutkimista tullaan jatkamaan osana tutkijakoulun toimintaa ja muita tutkimushankkeita.

Tausta

Hankkeen taustalla vaikutti Tampereen kaupungin tavoite saavuttaa hiilineutraalius vuoteen 2030 mennessä.

Kuusikko-rakennushanke ja siihen liittyvä Pukki-tutkimushanke ovat lähtöisin Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen (ARA) käynnistämästä ja Tampereen yliopistolla järjestetystä opiskelijoille suunnatusta puurakentamisen suunnittelukilpailusta.

Yhteistyötahot

Asumisen rahoitus ja kehittämiskeskus (ARA)
A-Kruunu
Arkta Rakennus Oy
TA-Asumisoikeus Oy
Saint-Gobain Finland Oy
Tampereen kaupunki
VVR Wood Oy
Ympäristöministeriö

Pukki hankke kokonaisuudessaan

Puutuoteteollisuuden hankeportaalista löytyvät kaikki Pukki hankkeen webinaarilinkit, uutiset ja tietoa yleisesti.