OFFwind – Offshore Wind Turbine Farms

Projektin kesto30.11.2022–31.10.2025
KärkialueTekniikka

OFFwind-projektin tavoitteena on edistää merituulivoiman käyttöä arktisella Auroran alueella ja erityisesti Pohjanlahdella ja Norjanmerellä. Arktiset haasteet kuten jää vaativat uusia innovaatioita, jotta merituulipuistojen potentiaalia voidaan hyödyntää enemmän. Projektipartnerit keskittyvät näihin haasteisiin ilmakehätieteiden, betonitekniikan, mallinnuksen ja simuloinnin sekä pinnoitusteknologioiden kautta.

Tampereen yliopistolla on keskeinen rooli ympäristön aiheuttamien huolto- ja tutkimushaasteiden ratkaisemisessa muun muassa liittyen äärimmäiseen kylmyyteen, jään kertymiseen tuuliturbiinien lapoihin, jään kitkaan tuuliturbiinitornissa ja perusrakenteen korroosioon.

OFFwind-projektin pinnoitekehityksen vastuualueella TAU:n vetäjänä toimii Heli Koivuluoto Pinnoiteteknologioiden tutkimusryhmästä. Pinnoitteilla pyritään parantamaan merituulivoimainfrastruktuuria arktisissa olosuhteissa. TAU:n rooli ulottuu tutkimuksesta käytännön sovelluksiin, jotka tarjoavat mahdollisuuksia sekä julkiselle että yksityiselle sektorille, joka on mukana merituulivoimahankkeissa.

OFFwind logo with snowflake as a wind turbine blade

Rahoituslähde

EU/Interreg Aurora