Liiketoimintahyötyä liikkuvien työkoneiden kyberturvallisuudesta COMMA

1.9.2022–31.8.2024
KärkialueYhteiskunta, Tekniikka

Hankkeessa kehitetään uusia palveluja työkoneiden kyberturvallisuuden ympärille.

Digitalisaatio ja verkottuminen lisäävät tarvetta kyberturvallisuuden huomioimiseen liikkuvien työkoneiden, kuten kaivos-, satama- ja metsäkoneiden, suunnittelussa ja käytössä.

Hankkeessa liiketoiminnan, teknologian ja ihmistieteiden asiantuntijat kehittävät yhdessä uusia menetelmiä ja kyberturvallisuuteen liittyviä palvelukonsepteja työkonesektorin yritysten käyttöön.  Kyberturvallisuuteen perustuva arvonluonti on keskeinen tutkimusteema.

COMMA-hanketta koordinoi VTT ja hankekumppaneina ovat Tampereen yliopisto, Turun yliopisto, Sandvik Mining and Construction, Cargotec, Ponsse ja Netox.

Hanke on osa Business Finlandin ja partneriyritysten rahoittaman SIX Mobile Machines -klusterin toimintaa.

Tutkimusrahoitus

Business Finland