Koronakriisin vaikutukset sukupuolten tasa-arvoon Suomessa - Talouspoliittisten päätösten sukupuolivaikutukset

Projektin kesto1.12.2020–31.5.2022
KärkialueTerveys, Yhteiskunta

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) johtama Koronakriisin vaikutukset sukupuolten tasa-arvoon Suomessa -hanke tarjoaa kipeästi kaivattua tutkittua tietoa koronapandemian ja siihen liittyvien politiikkatoimien lyhyt- ja pitkäkestoisista sukupuolenmukaisista vaikutuksista sekä vaikutuksista sukupuolten tasa-arvon tilaan Suomessa.

Hanke on jaettu neljään osahankkeeseen. Tampereen yliopiston osahankkeen tavoitteena on tuottaa moniulotteista tietoa koronakriisin aikana tehtyjen talouspoliittisten päätösten sukupuoli- ja tasa-arvovaikutuksista.

Osahankkeessa tutkitaan sekä yksilöihin, yrityksiin että kansantalouteen kohdistuneita iskuja pehmentävien toimien kohdentumista eri mies- ja naisryhmille sekä talouspoliittisten toimien laajempia tasa-arvovaikutuksia. Osahanke vastaa seuraaviin tutkimuskysymyksiin:

• Millaisia sukupuolenmukaisia ja intersektionaalisia tulonjakovaikutuksia koronakriisin hoitoon liittyvillä, vuonna 2020 tehdyillä vero- ja etuusmuutoksilla on?
  • Minkälaisia laajempia tasa-arvovaikutuksia tehdyillä talouspoliittisilla päätöksillä on ja miten sukupuolivaikutukset on huomioitu päätöksenteossa?
  • Miten vuonna 2020 eri kokoisille yrityksille suunnatut tuet ovat kohdistuneet nais- ja miesvaltaisille aloille?

Osahanke hyödyntää mikrosimulointiaineistoa ja -menetelmiä soveltaen aiempaa sukupuolinäkökulmaiseen tulonjakovaikutusten arviointiin ja koronan tulonjakovaikutuksiin liittyvää tutkimusta. Lisäksi hyödynnetään asiakirja-aineistoja sekä ELY-keskusten ja Business Finlandin tietoja yritystuista.

Hanketta rahoittaa Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminta (VN TEAS).