
Hanke tarkastelee suomalaisen tv-urheilutarjonnan rakentumista ja siihen vaikuttaneita mediayhtiöiden valintoja 1950-luvulta nykypäivään. Tv-urheilu on merkittävä osa populaarikulttuuria ja yksi harvoista mediatuotteista, joka edelleen kokoaa pirstoutuneita yleisöjä ja luo yhteisiä kokemuksia eri kansankerroksille. Näin ollen sen saatavuutta voidaan tarkastella osana kulttuurista kansalaisuutta – ajatusta, että täysivaltaiseen kansalaisuuteen kuuluu oikeus osallistua kulttuurielämään. Tätä oikeutta on haastanut urheilun mediamarkkinoiden kehitys: 1980-luvulta lähtien suurimpien urheilutapahtumien esitysoikeuksien hinnat ovat nousseet jyrkästi, ja nykyisin kyse on miljardiluokan liiketoiminnasta. Suomessakin mediayhtiöt käyttävät vuosittain kymmeniä miljoonia euroja urheilun esitysoikeuksiin.
Tutkimme, miksi mediayhtiöt ovat hankkineet urheilusisältöjä ja millaiset tekijät ovat ohjanneet niiden valintoja tv-urheilun suhteen vuosikymmenten saatossa. Lisäksi analysoimme, millaisina mediayhtiöiden toiminta ja suomalainen tv-urheilutarjonta näyttäytyvät kulttuurisen kansalaisuuden näkökulmasta. Päähuomio kohdistuu Yleen, Sanoma-konserniin ja MTV:hen sekä vapailla kanavilla näkyvään tapahtumaurheiluun, mutta tarkastelemme näitä suhteessa markkinoiden muihin toimijoihin sekä rajatulle yleisölle saavutettavaan maksukanava- ja suoratoistotarjontaan. Hanke tarjoaa välineitä ymmärtää sekä suomalaisen tv-urheilun historiallisesti rakentuneita erityispiirteitä että esitysmarkkinoita parhaillaan ravistelevia murroksia.
Rahoituslähde
Helsingin Sanomain Säätiö
Partnerit
Tahto-urheilumuseo
Suomalaisen Kirjallisuuden Seura
Yhteyshenkilöt
Sami Suodenjoki
yliopistotutkija
Sami Suodenjoki