ELOA - Eheyttä ja laaja-alaista osaamista opetukseen ja arviointiin

Projektin kesto5.5.2021–31.12.2022
KärkialueYhteiskunta
KärkialueKehittyvä pedagoginen osaaminen,
Oppiminen työelämässä ja kansainvälisissä verkostoissa

ELOA-hanke järjestää laaja-alaista osaamista, oppiainerajat ylittävää oppimista ja niiden opetusta ja arviointia käsittelevää 5 opintopisteen täydennyskoulutusta lukion ja peruskoulun opettajille. Täydennyskoulutuksessa etsitään ja jaetaan laaja-alaiseen osaamiseen ja oppiainerajat ylittävään opetukseen sekä niiden arviointiin liittyviä hyviä käytäntöjä. Koulutuksessa pohditaan, miten laaja-alainen osaaminen integroituisi luontevaksi osaksi koulun toimintakulttuuria, ja miten eri oppiaineet ja laaja-alaisen osaamisen tavoitteet yhdistyvät luontevimmin toisiinsa. Samalla syvennytään pohtimaan oppimisympäristön merkitystä ja erilaisia oppilaan toimijuutta vahvistavia toimintatapoja.

Täydennyskoulutuksessa käytetään monipuolisesti erilaisia oppimismenetelmiä, kuten tiimityötä, paneelikeskusteluja, käänteistä oppimista sekä digitaalista, oppilaan arviointiin keskittyvää oppimisympäristöä. Koulutukseen osallistuvat opettajat suunnittelevat ja toteuttavat sellaisen oppiainerajat ylittävän oppimiskokonaisuuden, jossa yhdistyvät valitut oppiaineet ja laaja-alainen osaaminen.

Täydennyskoulutuksen hyödyt

Osallistuja saa tutkimukseen perustuvaa osaamista, työkaluja ja käytännön vinkkejä laaja-alaisen osaamisen ja oppiainerajat ylittävien kokonaisuuksien opettamiseen ja arviointiin. Koulutuksessa käytetään menetelmiä, joita voi hyödyntää omassa opetuksessa. Samalla tarjotaan eväitä luokan tai opettajatiimin toimintakulttuurin muovaamiseen.

Koulutukseen sisältyy omassa koulussa toteutettavat kokeilut, joihin saa tukea koulutuksesta ja koulutuksen järjestäjiltä. Kokeiluissa yhdistetään oppiainekohtaisia ja laaja-alaisen osaamisen tavoitteita omaan kouluun ja opettajalle itselleen sopivin keinoin.

Täydennyskoulutukseen osallistuminen

Koulutus on puolen vuoden mittainen, ja se järjestetään kaksi kertaa. Seuraava toteutus on vuoden 2022 syyskuusta joulukuun alkuun. Ensimmäinen toteutus alkoi tammikuussa ja jatkuu toukokuuhun 2022. Koulutuksen sisältö ja Ilmoittautumislomake syksyn toteutukseen löytyvät hankkeen sivuilta.

Koulutus on Opetushallituksen rahoittamaa ja osallistujille maksutonta opetuksen osalta.

Täydennyskoulutuksesta vastaavat tahot

Täydennyskoulutusta johtaa tutkija Päivi Nilivaara ja koulutuskoordinaattorina toimii Laura Nyman. Kouluttajina on alan johtavia tutkijoita sekä käytännön asiantuntijoita Tampereen yliopistosta, Aalto-yliopistosta ja Jyväskylän yliopistosta. ELOA-hanke on osa REAL-tutkimusryhmän toimintaa, ja kurssimateriaaleihin voi tutustua jo etukäteen tutkimusryhmän avoimesta materiaalipankista.

Yhteyshenkilöt

Milja Saarnio