
Oma esittely
Työskentelen tutkijana ja koordinaattorina Tampereen yliopistossa tutkimushankkeissa "Valtakunnallinen oppimaan oppimisen arviointi 2024" ja “Tasa-arvoavustuksen käyttö ja vaikuttavuus (TAR)”. Kuulun Koulutuksen, arvioinnin ja oppimisen tutkimuskeskukseen (REAL). Valmistuin luokanopettajaksi kesäkuussa 2020, ja sain jatko-opinto-oikeuden syksyllä 2021. Aloitin väitöskirjan tekemisen toden teolla syksyllä 2023 vanhempainvapaan jälkeen.
Tutkin väitöskirjassani, miten opettajan antamalla palautteella voidaan tukea asenteiltaan erilaisten oppilaiden oppimista ja motivaatiota. Lisäksi olen kiinnostunut yleisemmin peruskoulusta, sen laaja-alaisesen osaamisen tavoitteista sekä oppimistulosten valtakunnallisista muutostrendeistä.
Projektit
Merkittävimmät julkaisut
Saarnio, M., Aitto-oja, A. & Peltola, K. (2022). Opettaja oppimaan oppimista tukevaa toimintakulttuuria kehittämässä. In N. Hienonen, P. Nilivaara, M. Saarnio, & M-P. Vainikainen (Eds.), Laaja-alainen osaaminen koulussa: Ajattelijana ja oppijana kehittyminen (pp. 231–245), Gaudeamus. https://www.gaudeamus.fi/teos/laaja-alainen-osaaminen-koulussa/
Saarnio, M. (2022). Ajattelu ja oppimaan oppiminen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014. In N. Hienonen, P. Nilivaara, M. Saarnio, & M-P. Vainikainen (Eds.), Laaja-alainen osaaminen koulussa: Ajattelijana ja oppijana kehittyminen (pp. 131–143), Gaudeamus. https://www.gaudeamus.fi/teos/laaja-alainen-osaaminen-koulussa/
Hienonen, N., Nilivaara, P., Saarnio, M., & Vainikainen, M-P. (Eds.) (2022). Laaja-alainen osaaminen koulussa: Ajattelijana ja oppijana kehittyminen. Gaudeamus. https://www.gaudeamus.fi/teos/laaja-alainen-osaaminen-koulussa/
Saarnio, M. & Vepsä, J. (2022). Oppiainerajat ylittävä oppiminen lukiossa : Kokemuksia ja tuloksia OROL-hankkeesta. Tampereen yliopisto. http://urn.fi/URN:NBN:fi:aalto-202210196018
Harju-Autti, R., Saarnio, M., Hanska, J. & Lahti, L. (2021). Oppiainerajoja rikkomassa: opiskelijoiden kokemuksia oppiainerajat ylittävästä yhteistyöstä aineenopettajakoulutuksessa. Teoksessa E. Luukka, A. Palomäki, L. Pihkala-Posti & J. Hanska (Eds.), Opetuksen ja Oppimisen ytimessä: Ainedidaktisia tutkimuksia 19 (s. 194–221), Tampereen yliopisto. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202111098299