Internetissä lukeminen edellyttää kriittistä lukutaitoa. Lukijan on jatkuvasti arvioitava, mihin ja keneen hän voi luottaa. Develop-hankkeessa tutkitaan lukiolaisten (N=510) luotettavuuden arviointitaitojen kehittymistä lukion aikana. Heidän nettitekstien luotettavuuden arviointitaitoja sekä arvioinnissa tarvittavien aikaisempien tietojen tasoa arvioidaan ensimmäisen, toisen ja kolmannen lukuvuoden aikana. Selvitämme, mitkä tekijät selittävät eroja lukiolaisten luotettavuuden arviointitaidoissa ensimmäisenä opiskeluvuonna. Tarkastelemme, miten kriittisen lukemisen taidot kehittyvät, onko opiskelijoiden taitojen kehittymisessä erilaisia kehityskulkuja ja mistä erilaiset kehityskulut voivat johtua.
Projektissa kehitetään skenaariopohjainen arviointiympäristö, jonka avulla voidaan tarkastella neljän erityyppisen arvioinnissa olennaisen aikaisemman tiedon tasoa. Tuloksia voidaan käyttää opetuksen, opetussuunnitelman ja arvioinnin kehittämisessä.
Tutkimusrahoitus
Yhteistyötahot
Jyväskylän yliopisto