
Carita Kiili
apulaisprofessori (Associate Professor), kasvatustiede
Tampereen yliopisto
carita.kiili [at] tuni.fi (carita[dot]kiili[at]tuni[dot]fi)
puhelinnumero+358503182470
Tutkimuskohteet
critical reading, online credibility evaluation skills, prior knowledge in online credibility evaluation, instructional design
Tieteenalat
lukutaitotutkimus, kasvatuspsykologia
Tutkimusrahoitus
Develop (SA No. 368427, 9/2025-8/2029 | Educating critical online readers (SA No. 324524, 9/2019-8/2024)
Uusimmat julkaisut
Explicit video-based instruction enhanced students’ online credibility evaluation skills: Did storifying instruction matter?
Kiili, C., Kiili, K., Räikkönen, E. & Coiro, J., toukok. 2025, julkaisussa: Computers and Education. 229, 105252.Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Full ADHD Health Literacy Game: Identification with the Game’s Main Character
Hirvonen, H., Kiili, K. & Kiili, C., 19 elok. 2025, Proceedings of the 9th International GamiFIN Conference Ylläs, Finland, April 1-4, 2025. D'souza, P., Tang, H., Xi, N. & Hamari, J. (toim.). CEUR-WS, s. 44-60 17 Sivumäärä (CEUR Workshop Proceedings; Vuosikerta 4012).Tutkimustuotos: Konferenssiartikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Online credibility evaluation skills in upper secondary students: The role of grade level, argument evaluation, and analytic thinking dispositions
Svedholm-Häkkinen, A. M., Forzani, E., Coiro, J. & Kiili, C., helmik. 2025, julkaisussa: LEARNING AND INDIVIDUAL DIFFERENCES. 118, 102640.Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Towards Renewal and Repair: Crossing Boundaries and Building Hybrid Contexts in International Digital Literacies Research: Part of the strcutured poster session (Crossing Boundaries and Forging New Paths in Digital Literacies Research)
Castek, J., Coiro, J., Forzani, E., Hagerman, M. S., Kiili, C. & Sparks, J., 23 huhtik. 2025.Tutkimustuotos: Muu konferenssimateriaali › Posteri › Tieteellinen
Empowering teachers to educate critical online readers
Kiili, C. & Kulju, P., 11 heinäk. 2024, Critical Reading of Digital Texts: The Emile Project : Empowering Schools in Self-Regulation of Media and Information Literacy Processes. Tarchi, C. (toim.). Italy: Hogrefe, s. 89–107; 129–133 24 SivumääräTutkimustuotos: Luku › Tieteellinen
Funky Facts -etsiväkoulu: Opettajan materiaali
Kiili, C. & Anttonen, R. (Contributor), 25 tammik. 2024, Avointen oppimateriaalien kirjasto.Tutkimustuotos: Muu tutkimustuotos › Avoin oppimateriaali
Funky Facts -etsiväkoulu: Oppilaan materiaali
Kiili, C. & Vahtolammi, J. (Kuvittaja), 25 tammik. 2024, Avointen oppimateriaalien kirjasto.Tutkimustuotos: Muu tutkimustuotos › Avoin oppimateriaali
Lukiolaiset Instagram-postausten luotettavuuden arvioijina: Visuaalinen viestintä haastaa kriittistä lukutaitoa
Kupiainen, R. & Kiili, C., 2024, Mediakasvatus hyvinvoinnin ja osallisuuden tukena. Airola, E., Kanerva, A., Kupiainen, R., Maasilta, M., Mäenpää, M., Pekkala, L. & Salomaa, S. (toim.). Kansallinen audiovisuaalinen instituutti ja Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cupore, s. 38–51 (Kansallisen audiovisuaalisen instituutin julkaisuja; nro 10/2024)(Cuporen verkkojulkaisuja; nro 81).Tutkimustuotos: Luku › Ammatillinen
Pintaa syvemmälle – Ääneenajattelututkimus suomea toisena kielenään opiskelevien lukiolaisten luetunymmärtämisestä
Viertola, E. & Kiili, C., 4 syysk. 2024, julkaisussa: Kieli, koulutus ja yhteiskunta. 15, 4Tutkimustuotos: Artikkeli › Ammatillinen
Pre-service teachers evaluating online texts about learning styles: there is room for improvement in justifying the credibility
Kulju, P., Hämäläinen, E., Mäkinen, M., Räikkönen, E. & Kiili, C., 2024, julkaisussa: Frontiers in Education. 9, 1451002.Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu