
Psykologian ja logopedian tohtoriohjelma
Tule opiskelemaan psykologian ja logopedian tohtoriohjelmaan!
Jatko-opiskelija perehtyy syvällisesti omaan erityisalaansa, mutta hankkii myös laajan näkemyksen omasta oppialastaan yleisemmin. Jatko-opintojen tavoitteena on tieteellisen ajattelun omaksuminen ja hyvän tieteellisen toimintatavan sisäistäminen sekä monipuolisten tutkijan taitojen hallitseminen.
Tohtorin tutkinto mahdollistaa myös opiskelijoiden ohjaamisen ja tutkimusryhmien johtamisen. Psykologian tohtorikoulutuksen tavoitteena on antaa opiskelijalle syvällinen käsitys psykologian tieteenalasta, sen kehityksestä, perusongelmista, tutkimusmenetelmistä ja psykologian yhteiskunnallisesta merkityksestä. Tohtorin tutkinnon suorittaneella henkilöllä on valmiudet soveltaa itsenäisesti ja kriittisesti tieteellisen tutkimuksen menetelmiä ja luoda uutta psykologista tietoa ja tiedon sovellutuksia.
Logopedian tohtorikoulutus antaa syvällisen käsityksen logopedian tieteenalasta ja valmiudet itsenäiseen tutkimustyöhön ja uusien sovellutusten kehittämiseen. Tutkimus kohdistuu suomalaisten ihmisten vuorovaikutukseen ja viestintään, erityisesti puheen, kielen, äänen ja nielemistoimintojen häiriöihin, häiriöiden ennaltaehkäisyyn ja kuntoutuksen vaikuttavuuden tutkimukseen. Koulutus antaa valmiudet soveltaa perustutkimuksen tuottamaa tietoa kuntoutustyön kehittämisessä.
Puhetekniikan ja vokologian alan tohtorikoulutus perehdyttää syvällisesti puheen ja äänen merkitykseen, äänenkäytön laajaan kulttuuriseen kirjoon ja monialaiseen ja monimenetelmäiseen tieteelliseen tutkimukseen. Tohtorin tutkinnon suorittanut osaa soveltaa perehtyneisyyttään niin uutta luovaan tieteelliseen tutkimukseen kuin alan opetustehtäviin ja opetuksen kehittämiseen.
Koulutustyyppi
Tutkintonimike
Suunniteltu kesto
Koulutuksen laajuus
Kaupunki
- osaa tehdä itsenäistä tieteellistä tutkimusta
- omaa syvällisen näkemyksen omasta tieteenalastaan, ja tuntee oman tutkimusalueensa ajankohtaiset keskustelut
- arvioi ja kehittää sekä jatkuvasti uudistaa omaa osaamistaan ja tieteenalaansa
- toteuttaa tutkimus- ja kehittämistoimintaa soveltaen alan olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä sekä tuottaa alalle uutta tietoa ja menetelmiä
- hallitsee monipuolisesti tieteenalallaan käytettäviä lähestymistapoja ja osaa soveltaa ja muokata oman erityisalueensa teorioita ja tutkimusmenetelmiä
- pystyy osallistumaan keskusteluun tieteenalansa yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta ja tutkimuksensa merkityksestä
- tuntee tieteenalansa kentän siten, että hän pystyy ymmärtämään, seuraamaan ja edistämään alan tutkimusta ja tieteen kehitystä eettisiin arvoihin perustuen sekä toimimaan alansa asiantuntijana erilaisissa ja muuttuvissa ympäristöissä
- hallitsee hyvän tieteellisen käytännön, tuntee tieteenfilosofisia kysymyksiä ja osaa soveltaa niitä tutkimustyössään
- hallitsee tutkimustyössä tarvittavat tiedonhankinnan ja aineistonhallinnan käytänteet ja edistää alansa digitaalisten toimintaympäristöjen kehitystä
- osaa ajatella ja argumentoida itsenäisesti, kriittisesti ja rakentavasti sekä välittää tutkimustietoa sekä kirjallisesti että suullisesti
- ymmärtää ammattimaisen tutkijuuden vaatimukset ja osaa toimia aktiivisena kansainvälisen tiedeyhteisön jäsenenä
Psykologian ja logopedian tohtoriohjelmassa tohtorin tutkinnon voi suorittaa psykologian (PsT, PsL, FT), logopedian (FT, FL) tai vokologian (ihmisäänen tutkimus ja harjoittaminen, FT, FL) oppialoilla.
Tohtoriopintojen tavoitteena on antaa väitöskirjatutkijalle valmiudet toimia menestyksekkäästi sekä akateemisissa (tutkija, opettaja) että muissa asiantuntijatehtävissä yhteiskunnassa. Väitöskirjatutkija perehtyy syvällisesti omaan erityisalaansa, mutta hankkii myös laajan näkemyksen omasta oppialastaan yleisemmin. Tohtoripintojen tavoitteena on tieteellisen ajattelun omaksuminen ja hyvän tieteellisen toimintatavan sisäistäminen sekä monipuolisten tutkijan taitojen hallitseminen. Tohtorin tutkinto mahdollistaa myös opiskelijoiden ohjaamisen ja tutkimusryhmien johtamisen.
Psykologian tohtorikoulutuksen tavoitteena on antaa opiskelijalle syvällinen käsitys psykologian tieteenalasta, sen kehityksestä, perusongelmista, tutkimusmenetelmistä ja psykologian yhteiskunnallisesta merkityksestä. Tohtorin tutkinnon suorittaneella henkilöllä on valmiudet soveltaa itsenäisesti ja kriittisesti tieteellisen tutkimuksen menetelmiä ja luoda uutta psykologista tietoa ja tiedon sovellutuksia.
Logopedian tohtorikoulutus antaa syvällisen käsityksen logopedian tieteenalasta ja valmiudet itsenäiseen tutkimustyöhön ja uusien sovellutusten kehittämiseen. Tutkimus kohdistuu suomalaisten ihmisten vuorovaikutukseen ja viestintään, erityisesti puheen, kielen, äänen ja nielemistoimintojen häiriöihin, häiriöiden ennaltaehkäisyyn ja kuntoutuksen vaikuttavuuden tutkimukseen. Koulutus antaa valmiudet soveltaa perustutkimuksen tuottamaa tietoa kuntoutustyön kehittämisessä.
Puhetekniikan ja vokologian alan tutkimus kerää tietoa puheen ja puhe- sekä lauluäänen tuotosta, akustisesta rakenteesta, kuulonvaraisesta vastaanotosta, viestinnällisestä merkityksestä, kulttuurisesta ja ammatillisesta variaatiosta, sekä puheen ja äänen harjoittamisesta eri ammattien vaatimusten mukaisesti ja harjoitusmenetelmien vaikutusperusteista. Henkilö, joka on suorittanut filosofian tohtorin tutkinnon puhetekniikan ja vokologian alalla, on perehtynyt syvällisesti puheen ja äänen merkitykseen, äänenkäytön laajaan kulttuuriseen kirjoon, monialaiseen ja monimenetelmäiseen tieteelliseen tutkimukseen ja osaa soveltaa perehtyneisyyttään niin uutta luovaan tieteelliseen tutkimukseen kuin alan opetustehtäviin ja opetuksen kehittämiseen.
Valtioneuvoston asetuksen (794/2004) 22§:n mukaan tohtorin tutkinnon suorittamiseksi jatkokoulutukseen otetun opiskelijan tulee:
1.suorittaa jatkokoulutuksen opinnot;
2.osoittaa tutkimusalallaan itsenäistä ja kriittistä ajattelua; sekä
3.laatia väitöskirja ja puolustaa sitä julkisesti.
Opiskelija ja tutkimustyön vastuuohjaaja laativat opiskelijalle henkilökohtaisen opinto- ja ohjaussuunnitelman. Suunnitelmaan kirjataan jatko-opinnot, niiden suoritustavat ja aikataulut sekä tutkimustyön aikataulutus julkaisusuunnitelmineen.
Tohtoriohjelmien laajuus, opetus ja ohjaus on suunniteltu nelivuotiseksi.
Psykologian ja logopedian tohtoriohjelman rakenne (240 op)
Välitutkintona voi suorittaa psykologian lisensiaatin tutkinnon (PsL, psykologia) tai filosofian lisensiaatin tutkinnon (FL, logopedia/vokologia)
Psykologian ja logopedian tohtorikoulutusohjelman opinnot koostuvat seuraavista kokonaisuuksista.
- Yleiset valmiudet (20-30 op)
- Tutkimusalan ja tieteenalan opinnot (30-40 op)
- Seminaari psykologia/logopedia/vokologia
- Väitöskirja (180 op)
Väitöskirjan tulee olla itsenäiseen tieteelliseen työskentelyyn perustuva tutkimus, joka tarkastetaan julkisesti väitöstilaisuudessa.
Tutkinnon rakenteeseen ja opintojen sisältöön voit tutustua tarkemmin opiskelijan oppaassa.
Väitöskirja
Väitöskirja on itsenäinen tieteellinen tutkimus, joka tehdään tiedekunnan ja ohjaajien hyväksymästä aiheesta. Väitöskirjan ohjeellinen laajuus on 180 opintopistettä, mikä edellyttää noin kolmen vuoden kokoaikaista työskentelyä.
Väitöskirja on väittelijän itsenäiseen tutkimukseen perustuva ja uutta tieteellistä tietoa sisältävä yhtenäinen esitys. Se voi olla muodoltaan joko yhtenäinen käsikirjoitus (monografia) tai tutkimus, jonka muodostavat samaa ongelmakokonaisuutta käsittelevät tieteelliset julkaisut tai julkaistavaksi hyväksytyt käsikirjoitukset (osajulkaisuväitöskirja) ja näistä laadittu yhteenveto. Julkaisuihin voi kuulua myös yhteisjulkaisuja, mikäli väittelijän itsenäinen osuus on niissä osoitettavissa.
Väitöskirjan tarkastukseen kuuluu kaksi vaihetta: esitarkastus ja julkinen väitöstilaisuus.
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta kokoaa uudella tavalla yhteen yhteiskunnan ja terveyden tutkimuksen, jonka panosta hyvinvointihaasteiden ratkaiseminen tarvitsee. Kansainvälisesti korkeatasoinen ja monitieteinen osaaminen yltää kulttuurisen muutoksen pitkien prosessien ymmärtämisestä ajankohtaisiin yhteiskuntarakenteen, instituutioiden ja arkielämän kysymyksiin.
Uuden ja laajan yhteiskuntatieteiden tiedekunnan perustaminen vastaa moniin muuttuvan yhteiskunnan tulevien vuosikymmenten ydinhaasteisiin. Yhteiskunnan ja terveyden tutkimuksen kentällä tiedekunta tuottaa ajankohtaista ja kriittistä tutkimusta, jolla on itsenäistä arvoa yhteiskuntaelämän ongelmiin vastaamisessa. Tutkimuksen kivijalka ovat vahvat oppiaineet, mutta tiedekunnan omintakeiset vahvuudet jäsentyvät oppiainerajat ylittävinä, monitieteisinä painopisteinä. Uuden tiedekunnan lähtötilanteessa vahvojen tutkimusteemojen kattama kenttä on laaja.
Tiedekunnan tutkimuksen painopistealueet
- Sosiaalinen kognitio ja vuorovaikutus
- Sukupuoli ja ruumiillisuus
- Muuttoliike, monikulttuurisuus
- Lapsuus, nuoruus ja perhe
- Vanheneminen, ikääntyvien terveys ja toimintakyky
- Työelämä, työhyvinvointi ja työterveys
- Hyvinvointipalvelut
- Syövän syyt, syiden ja haittojen vähentäminen
- Politiikan ja hallinnan kulttuurit
- Tiede, teknologia ja innovaatiot
- Väkivalta, konfliktit ja rauhanomainen muutos
- Yhteiskuntateoria
- Yhteiskuntahistoria
Alta löydät tämän tohtoriohjelman valintaperusteet. Perehdythän niihin huolellisesti ennen hakemista. Mikäli sinulla on kysyttävää hakumenettelystä, voit ottaa yhteyttä sähköpostitse: soc.doctoralstudies.tau(a)tuni.fi. Tohtoriohjelman vastuuprofessori on professori Jari Hietanen (jari.hietanen@tuni.fi).
Tutkimussuunnitelmia ja ohjausta koskeviin kysymyksiin vastaavat:
- psykologia: professori Jari Hietanen (jari.hietanen@tuni.fi)
- logopedia: dosentti Sari Ylinen (sari.ylinen@tuni.fi)
- vokologia: professori Anne-Maria Laukkanen (anne-maria.laukkanen@tuni.fi)
Psykologian ja logopedian tohtoriohjelma
Näytä
- jolla soveltuva ylempi korkeakoulututkinto,
- jolla on soveltuva ylempi ammattikorkeakoulututkinto, tai
- jolla on soveltuva ulkomainen koulutus, joka asianomaisessa maassa antaa kelpoisuuden vastaaviin korkeakouluopintoihin
Ulkomailla suoritettujen tutkintojen osalta edellytetään opintoja, jotka vastaavat laajuudeltaan suomalaisia tutkintoja (pääasiassa 180 + 120 ECTS), jotka antavat Suomessa jatko-opintokelpoisuuden. Ulkomaiseen tutkintoon tulee kuulua pro gradu - tai diplomityötyyppinen opinnäytetyö.
Yliopistolaissa (37§, 558/2009) todetaan, että yliopisto voi edellyttää tieteellisen tai taiteellisen jatkotutkintoon johtaviin opintoihin opiskelijaksi ottamaltaan henkilöltä tarvittavan määrän täydentäviä opintoja koulutuksessa tarvittavien valmiuksien saavuttamiseksi. Hakijalle voidaan määrätä korkeintaan 60 opintopisteen verran täydentäviä opintoja.
Suomessa tai ulkomailla ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon soveltuvalla alalla suorittaneiden hakijoiden kohdalla tiedekunnan tohtoriohjelmat harkitsevat tapauskohtaisesti hakijan edellytykset suorittaa tohtorintutkinto menestyksekkäästi.
Yhteiskuntatieteiden tiedekunnassa edellytetään ylemmän AMK -tutkinnon tai ulkomailla suoritetun alle 120 opintopisteen maisteritutkinnon suorittaneilta hakijoilta selvitys siitä, että he tuntevat hyvin alansa keskeiset teoreettiset käsitteet, tuntevat tieteenteoreettiset ja tutkimuseettiset lähtökohdat sekä hallitsevat alalla käytetyt tutkimusmenetelmät siinä määrin kuin väitöskirjatutkimuksen menestyksellinen toteuttaminen edellyttää. Tämä osaaminen pitää osoittaa esittämällä selvitys suoritetuista opinnoista, jotka liittyvät em. aiheisiin. Selvityksestä pitää käydä ilmi opintojen sisältö ja laajuus. Samoin mukaan pitää liittää tiivistelmä tehdystä ylemmän AMK:n opinnäytteestä ja tieto siitä saadusta arvosanasta.
Pääasiassa tohtorin tutkintoon hakevan suomen kielen taito todentuu, jos hakija on suorittanut korkeakoulututkinnon, jonka opetuskielenä on suomi. Suomessa suoritetut tutkinnot varmentuvat sähköisesti eikä erillistä sähköistä tai paperista liitettä kielitaidosta tarvitse toimittaa.
Muissa tapauksissa noudatetaan samoja periaatteita kuin alempien ja ylempien sekä ylempien tutkintojen opiskelijavalinnassa kulloinkin on voimassa. Mikäli todennat kielitaitosi jollakin näistä tavoista, liitäthän todisteen kielitaidosta hakemuksellesi. Tarvittaessa sinua voidaan pyytää toimittamaan oikeaksi todistettu kopio kielitaidon todenteesta.
Psykologian ja logopedian tohtoriohjelmaan voidaan ottaa vuoden 2022 keskitettyjen hakujen perusteella yhteensä noin 4-6 uutta opiskelijaa.
Tiedekunnan tohtorikoulutuksen ohjausryhmä arvioi tohtoriopintoihin hakevan kyvykkyyttä ja soveltuvuutta jatko-opintojen menestykselliseen suorittamiseen mm. seuraavilla kriteereillä:
- tutkimussuunnitelman tieteellinen laatu: käytettävien menetelmien ja aineistojen soveltuvuus tutkimuskysymyksen ratkaisuun ja tutkimussuunnitelman realistisuus
- tutkimuskysymysten selkeys
- tutkimuksen käytännöllinen tai teoreettinen merkitys omalla oppialallaan
- tutkimuksen soveltuvuus tohtoriohjelmaan
- opintosuunnitelman realistisuus
- menestyminen aiemmissa opinnoissa
- tieteellisen tutkimustyön edellyttämät menetelmälliset ja teoreettiset valmiudet
- hakijan motivaatio
- opintojen edellyttämä kielitaito
- ohjausresurssien riittävyys
Tohtorikoulutuksen ohjausryhmä voi arvioida hakijan soveltuvuutta ja motivoituneisuutta myös haastattelemalla hakijan. Arviot yksittäisestä jatkotutkintohakijasta eivät ole julkisia.
Ulkomaalaisella tutkinnolla hakevan kohdalla perusedellytyksenä on, että tutkinto tai tutkintojen yhdistelmä antaa asianomaisessa maassa kelpoisuuden vastaaviin yliopisto-opintoihin (täsmennys yliopistolakiin 37§). Hakijan on toimitettava oikeaksi todistetut koulutusdokumentit ja joistakin maista hakevien tulee toimittaa dokumentit erityisten hakusivulla mainittujen maakohtaisten vaatimusten ja yliopiston yhteisen linjauksen mukaisesti.
Tiedekunta voi rajoittaa uusien jatko-opiskelijoiden lukumäärää opintojen ohjaukseen käytettävissä olevien voimavarojen riittämättömyyden perusteella.
Henkilön, joka haluaa aloittaa tohtoriopinnot yhteiskuntatieteiden tiedekunnan tohtoriohjelmissa, tulee kääntyä vähintään yksi kuukausi ennen hakuajan päättymistä tiedekunnan professorin tai tiedekunnassa työsuhteessa toimivan dosentin puoleen ja pyytää tätä ohjaajaksi sekä sopia hänen kanssaan tutkimustyön aiheesta, tutkimusmenetelmistä, toteuttamismahdollisuuksista ja muista vastaavista tutkimustyötä koskevista seikoista. Vähintään vastuuohjaajan tulee olla selvillä hakuajan päättymiseen mennessä.
Tämän jälkeen tohtoriopiskelijaksi haluavan tulee:
- Hankkia opinto-oikeushakemukselle puolto vastuuohjaajalta (tai ohjaajilta mikäli kaikki ovat hakuvaiheessa tiedossa).
- Pyytää tohtoriohjelmavastaavan /oppialan vastuuprofessorin allekirjoitusta opinto-oikeushakemukseen.
- Jättää hakemus liitteineen sähköisen hakujärjestelmän kautta (Opintopolku) tohtorikoulutuksen ohjausryhmän arvioitavaksi.
Opintopolun hakulomakkeelle tulee liittää seuraavat dokumentit
- Ohjaajan/ohjaajien sekä tohtoriohjelman vastuuprofessorin allekirjoittama opinto-oikeushakemuslomake
- Tutkimussuunnitelma (enintään 6 sivua lähteineen)
- Alustava opintosuunnitelma
- Motivaatiokirje (perustelu hakemiselle, 1 sivu)
- Ulkomaalaiselta hakijalta todistus kielitaidon osoittamisesta
- Hakijan CV ja mahdollinen julkaisuluettelo
- Jäljennökset tutkintotodistuksista, mikäli tutkintoa ei ole suoritettu Tampereen yliopistossa (ulkomailla suoritetusta tutkinnosta virallinen käännös tutkintotodistuksesta) ja opintosuoritusten rekisteriote
- Kopio henkilötodistuksesta (ajokortti, passi tai kuvallinen muu henkilötodistus). Tätä ei tarvita, mikäli hakija on opiskellut Tampereen yliopistossa.
- Ulkomailla korkeakoulututkintonsa suorittaneiden tulee lisäksi toimittaa rekisteriote, josta käy ilmi ulkomailla suoritetun opinnäytetyön (vastaava kuin pro gradu -tutkielma) arvosana tai ulkomaisen tutkinnon yleiset arvosanat.
- Seurantaryhmän jäsenten suostumukset (HUOM: seurantaryhmän perustaminen on vapaaehtoista).
Katso hakemiseen liittyviä lisäohjeita sivulta Näin haet tohtoriohjelmiin Tampereen yliopistossa.
Tutkimussuunnitelma
Tutkimussuunnitelman tulee olla enintään 6 sivua lähdeluettelo mukaan lukien (Times New Roman tai vastaava, fonttikoko 11, 1.5 -riviväli). Vastuuohjaajan sekä tohtoriohjelman / oppialan vastuuprofessorin (ja vapaaehtoisen seurantaryhmän) tulee puoltaa suunnitelman lähettämistä jatkokäsittelyyn. Tutkimussuunnitelma on laadittava niin, että se koskee koko väitöskirjatyötä/lisensiaatintyötä.
1. Tutkimussuunnitelman tiivistelmä (max. 1 sivu, ei lähteitä)
2. Tutkimuksen nimi
Sekä suomen- että englanninkielisenä
3. Tutkimuksen tausta
Sisältää lyhyen katsauksen tutkittavaan aihealueeseen ja asemoi oman tutkimuksensa osaksi tutkimuskenttää.
4. Tutkimuksen tavoitteet
Tutkimuksen tavoitteet ja tutkimuskysymykset on rajattava ja esitettävä selvästi (esim. yleistavoite ja yksilöidyt kysymykset)
5. Aineisto ja menetelmät
Tutkimusaineiston muodostaminen ja sen perustelut.
Tutkimusmenetelmien kuvaus.
6. Tutkimuksen julkaiseminen
Tutkimuksen muoto (monografia vai osajulkaisuihin perustuva).
Osatöiden sisällön kuvaus ja julkaisusuunnitelma.
7. Tutkimuksen aikataulu
Kuvataan tutkimuksen eri vaiheiden/osatöiden aikataulu sekä tutkimukseen mahdollisesti tarvittava rahoitussuunnitelma.
8. Eettiset näkökohdat
Kuvataan tutkimuksessa huomioitavat eettiset näkökohdat ja arvioidaan, tarvitaanko eettisen toimikunnan lausunto.
9. Kirjallisuusviitteet
Haku tohtoriohjelmaan järjestetään keskitetysti kaksi kertaa vuodessa, huhtikuussa ja lokakuussa.
Keskitetty haku syksyllä 2022 alkaviin jatko-opintoihin järjestetään 1.-29.4.2022. Hakuaika päättyy klo 15.00.
Hakua koskevat tarkat määräajat vahvistetaan vuosittain. Poikkeustapauksissa jatko-opintohakemuksia voidaan erityisin perustein käsitellä hakuaikojen ulkopuolella.
Koulutukseen haetaan korkeakoulujen sähköisessä hakujärjestelmässä osoitteessa opintopolku.fi. Linkki hakulomakkeeseen on avoinna hakuaikana.
Valinnan tulos ilmoitetaan ennen seuraavan lukukauden alkua. Kevään 2022 keskitetyn valinnan tulos ilmoitetaan 23.6.2022 mennessä. Hakijoille ilmoitetaan valinnan tulos sähköpostitse.
Opiskelijavalintaan tyytymätön voi pyytää siihen kirjallisesti oikaisua tiedekuntaneuvostolta 14 päivän kuluessa ilmoitetusta tulosten julkistamispäivästä. Perusteltu oikaisupyyntö tulee toimittaa postitse Tampereen yliopiston osoitteeseen, 33014 Tampereen yliopisto tai sähköpostitse tau [at] tuni.fi
Yhden korkeakoulupaikan sääntö
Yliopistojen jatkotutkintoja eli lisensiaatin ja tohtorin tutkintoja koskee yhden korkeakoulupaikan sääntö. Voit ottaa vastaan samana lukukautena alkavasta koulutuksesta vain yhden korkeakoulututkintoon johtavan opiskelupaikan.
Paikan vastaanottaminen
Opiskelupaikka tulee ottaa vastaan sähköisesti Oma Opintopolku –palvelussa (opintopolku.fi). Ilmoituksen on oltava perillä viimeistään 8.7.2022 klo 15.00. Mikäli opiskelupaikan vastaanottamisilmoitus ei ole saapunut perille määräaikana, menetät sinulle varatun paikan.
Ilmoittautuminen
Uuden jatko-opiskelijan tulee ilmoittautua yliopistoon hyväksymispäätöksen mukana toimitettavien ohjeiden ja määräaikojen mukaan Opintotoimistossa.
Jatkotutkintoa suorittava opiskelija on velvollinen ilmoittautumaan yliopistoon lukuvuosittain yliopiston ilmoittautumisohjeiden mukaisesti. Ainoastaan läsnäolevaksi ilmoittautunut voi osallistua opetukseen ja harjoittaa opintoja yliopistossa.
Jatko-opiskelija, joka ei ole ilmoittautunut määräaikaan mennessä läsnä- tai poissaolevaksi yliopiston määräämällä tavalla, menettää opiskeluoikeutensa ja yliopiston tarjoamien tietotekniikkapalvelujen käyttöoikeuden. Jos opiskelija haluaa myöhemmin jatkaa opintojaan, hänen on kirjallisesti haettava tiedekunnalta oikeutta päästä uudelleen opiskelijaksi.