Kirjastot, digitaalisuus ja uudet toimintaympäristöt

Laajuus

25 opintopistettä

Toteutusaika

8.1.2024-28.2.2025

Hakuaika

30.8.2023-20.12.2023

Koulutus on osallistujille maksuton.

Opetuksessa käytettävät kielet

suomi

Koulutusala

Kulttuuri ja kielet
Tietojenkäsittely ja teknologia
Yhteiskunta

Järjestävä yksikkö

Tree – Jatkuvan oppimisen palvelut

Opetustapa

Monimuoto-opetus

Opintojen taso

Muut opinnot

Maksutonta täydennyskoulutusta kirjastoammattilaisille

Päivitä osaamisesi vastaamaan kirjastojen tarpeita. Ota kirjastojen uudet osaamisvaatimukset haltuun omassa työssäsi.

Kirjastojen toimintaympäristön muutos haastaa kirjastolaiset päivittämään osaamistaan

Kirjastojen toimintaympäristö ja tehtävät ovat muuttuneet nopeasti. Kirjastot, digitaalisuus ja uudet toimintaympäristöt -koulutus on monipuolinen koulutus, joka parantaa mahdollisuuksia toimia nykyisissä ja tulevaisuuden tehtävissä kirjastoissa.

Nykypäivänä alalle työllistyminen vaatii kirjastoalan perusosaamisen lisäksi jotakin erityisosaamista kuten

• pedagogista osaamista
  • tapahtumatuotannon osaamista
  • uusien tekijänoikeuksien (ml. sähköiset aineistot) hallintaa
  • palvelumuotoilun osaamista
  • kirjasto- ja informaatioalan digitaalisten työkalujen hallintaa.

Pienten yksiköiden ja itsepalvelukirjastojen yleistyessä näitä taitoja edellytetään yhä enemmän työmarkkinoilla.

Tällä koulutuksella vahvistat osaamistasi tämän päivän kirjastoalan tarpeisiin sopivaksi. Koulutuksen avulla päivität kirjastovirkailija- tai kirjastonhoitajakoulutustasi tai hankit alan peruskoulutuksen mukaista osaamista.

Koulutuksesta järjestetään 2 toteutusta, joihin molempiin otetaan 20 opiskelijaa. Ensimmäinen toteutus alkaa 09/2023 ja päättyy 05/2024. Toinen toteutus vuorostaan alkaa 01/2024 ja päättyy 12/2024. Toiselle toteutukselle tehdään oma nettisivu myöhemmin.

Koulutus on suunniteltu tiiviissä yhteistyössä kirjastoalan kanssa ja se toteutetaan yhteistyössä Seinäjoen Ammattikorkeakoulun kanssa.