Työpajat tiedeluokassa varhaiskasvatukseen ja alakouluille

Tarjoamme ohjattuja tiedetyöpajoja oppilasryhmille luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian parissa. Työpajat pidetään joko tiedeluokassamme Hervannan kampuksella tai etänä verkon välityksellä. Tutustu työpajojen sisältöihin ja varaa ryhmällesi sopiva tiedetyöpaja varauskalenteristamme.

Työpajat ovat luonteeltaan toiminnallisia ja ne pohjautuvat opetussuunnitelmien sisältöihin ja tavoitteisiin. Pajoja vetävät innostavat ja kannustavat tiedekasvatusohjaajamme, jotka ovat Tampereen yliopiston tutkinto-opiskelijoita. Pääsääntöisesti työpajojen kielenä on suomi, mutta osa pajoista voidaan ohjata myös englanniksi.

Osallistujien maksimimäärä on noin 25 oppijaa. Mikäli ryhmäsi on tätä suurempi, otathan meihin yhteyttä juniversity [at] tuni.fi ennen varauksen tekemistä.

Tiedetyöpajat varataan suoraan varauskalenteristamme. Huomioithan, että emme tarjoa kaikkia työpajoja samanaikaisesti, eli joitain alla lueteltuja työpajoja et välttämättä löydä etsimänäsi ajankohtana varauskalenteristamme.

Kaikki työpajat lukukauden 2023–2024 osalta on varattu. Avaamme uusia aikoja jälleen syksyllä 2024.

Varaa ryhmällesi sopiva aika varauskalenteristamme

Tutustu tiedeluokan ohjeisiin ja sijaintiin

Työpajasisällöt varhaiskasvatukseen ja alakouluihin

Hehkun värikkäät tunteet (etätyöpaja)

Ystävämme Hehku on hämmentynyt. Hän ilmaisee tunteensa eri värein, mutta hän ei tunnista mikä väri tarkoittaa mitäkin tunnetta. Hehkun lempiasia maailmassa on valo. Voisimmeko valon ilmiöitä tutkimalla tuoda Hehkun tunteet esiin ja auttaa häntä nimeämään niitä? Työpaja toteutetaan verkon välityksellä (Zoom).

Soveltuu: viskari- ja esiopetus
Työpajan kesto: 45 min

Robottiseikkailu

Robotit ovat joutuneet kaupungissaan todelliseen kiipeliin. Voitko auttaa niitä selviämään vaikeasta tilanteesta? Pääset selvittämään vastaan tulevia haasteita robotteja apuna käyttäen sekä pohtimaan, millainen robotti itse olisit. Lähde mukaan seikkailuun!

Ryhmäkooksi suositellaan maksimissaan 15 lasta.

Soveltuu: viskari- ja esiopetus

Hyppää labraan!

Tässä työpajassa pipetti ja koeputki tulevat tutuksi luonnontieteellisiä ilmiöitä yhdessä tutkien! Lapsilähtöisesti tarkastelemme muun muassa tiheyttä ja pintajännitystä. Pue päällesi laboratoriotakki ja suojalasit – oletko valmis?

Soveltuu: viskari- ja esiopetus, 1.3. lk
Työpajan kesto: 60 min

Dino-Mittamania: Aikamatka menneisyyteen (etätyöpaja)

Työpajassa lähdetään ohjaajien ja kiltin Junisauruksen kanssa aikamatkaseikkailulle dinosaurusten maailmaan. Ilkeä Tyrannokiusaaja sotkee alkuperäiset matkasuunnitelmat, mutta jättää ryhmälle matematiikkapulmia ratkaistavaksi, jotta he voivat löytää kadonneet aikakoordinaatit päästäkseen takaisin nykypäivään.

Tehtävissä harjoitellaan mittaamista, ongelmanratkaisua ja yhteistyötaitoja. Teemaa voi syventää tunnetaitojen puolelle esimerkiksi työpajan jälkeen. Oppijat tarvitsevat multilink-kuutioita työpajan aikana. Tehtävien luonteen vuoksi ryhmässä on oltava vähintään 10 oppijaa.

Soveltuu: esiopetus, 1. lk

Ohjelmointia Lego-robotilla

Tutustu robotiikkaan ja ohjelmointiin! Työpajassa harjoittelemme Lego WeDo -robotin rakentamista sekä ohjelmoimista graafisessa ohjelmointiympäristössä. Selvitämme samalla, miten esimerkiksi kuun pintaa tai syviä merenpohjia voidaan tutkia.

Soveltuu: 1.3. lk

Veikeät vekottimet

Tuulimylly, taskulamppu vai veikeä vekotin? Työpajassa pääset kokeilemaan, kuinka littleBits-rakennuspalikoiden avulla voidaan rakentaa virtapiirejä ja monimutkaisempia elektronisia järjestelmiä. Tule mukaan hauskaan ja opettavaiseen työpajaan, jossa elektroniikan maailma avautuu keksimisen kautta!

Soveltuu: 3.6. lk

Tartu robotiikkaan

Lähde mukaan robotiikan ja ohjelmoinnin maailmaan Legon Spike-robottien kanssa! Työpajassa tutustutaan ohjelmoinnin perusteisiin rakentamalla tarttujarobotit, jotka kohtaavat erilaisia haasteita tarttumistesteissä. Työpaja sopii hyvin vasta-alkajille, mutta tarjoaa tekemistä hieman kokeneemmallekin robottinikkarille.

Soveltuu: 4.–6.lk
Työpajan kesto: 75 min

Verkkoviruksen vastaisku -pakopeli (etätyöpaja)

Tutkimusryhmä on luonut tekoälyn luonnontieteellisiä tutkimuksia varten. Eräällä tutkimusapulaisella on pahat mielessä ja hän on valjastanut tekoälyn lähettämään viruksen, joka tekee kaikki verkkoyhteyslaitteet käyttökelvottomiksi. Onnistuuko luokkasi ratkaisemaan vihjeet ajoissa, estämään viruksen leviämisen ja pysäyttämään apulaisen?

Työpaja toteutetaan verkon välityksellä (Zoom). Huom! Työpaja on sisällöltään sama kuin aiempi Virtuaalipakopeli.

Soveltuu: 4.–6. lk
Työpajan kesto: 45 min

Värien fysiikkaa

Mitä ajattelet kun näet sateenkaaren? Oletko koskaan miettinyt kuinka sateenkaaren värit muodostuvat? Entä mitä värit oikeastaan ovat?

Työpajassa sukellamme värien maailmaan. Havainnoiden ja tutkien pääsemme oppimaan valosta ja väreistä.

Soveltuu: 4.6. lk

Ohjelmointia Micro:bitillä

Tule tutustumaan Micro:bittiin, taskukokoiseen tietokoneeseen! Otamme selvää Micro:bitin mahdollisuuksista ohjelmoimalla kaikille tutun pelin. Kivi-paperi-sakset -kisan jälkeen voi testata, millaista olisi olla pelisuunnittelija, ja kehitellä oman pelin micro:bitillä. Koodaaminen tapahtuu lohko-ohjelmoimalla.

Soveltuu: 5.–6. lk
Työpajan kesto: 60 min

Juniversity järjestää työpajoja aina varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Pääset alta tutustumaan yläkoulujen ja toisen asteen työpajoihin sekä tiedeluokan ohjeisiin. Tiedeluokan lisäksi meillä on erilaisia vierailukohteita, joihin voit tulla tutustumaan oppilasryhmäsi kanssa.