Työpajat tiedeluokassa yläkouluille ja toiselle asteelle

Tarjoamme ohjattuja tiedetyöpajoja yläkouluille ja toiselle asteelle luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian parista. Työpajat pidetään tiedeluokassamme Hervannan kampuksella. Tutustu työpajojen sisältöihin ja varaa ryhmällesi sopiva tiedetyöpaja varauskalenterissamme.

Työpajat on suunniteltu yläkouluille ja toiselle asteelle, maksimissaan 25 opiskelijan ryhmille. Mikäli ryhmäsi on tätä suurempi, otathan meihin yhteyttä juniversity [at] tuni.fi (juniversity[at]tuni[dot]fi) ennen varauksen tekemistä. Pääsääntöisesti työpajojen kielenä on suomi, mutta osa pajoista voidaan ohjata myös englanniksi.

Tiedetyöpajat varataan suoraan varauskalenteristamme. Huomioithan, että emme tarjoa kaikkia työpajoja samanaikaisesti, eli joitain alla lueteltuja työpajoja et välttämättä löydä etsimänäsi ajankohtana varauskalenteristamme.

Kaikki työpajat lukukauden 2023–2024 osalta on varattu. Avaamme uusia aikoja jälleen syksyllä 2024.

Varaa ryhmällesi sopiva aika varauskalenteristamme

Tutustu tiedeluokan ohjeisiin ja sijaintiin

Työpajasisällöt

Vesimittaukset

Millaista on ominaisuuksiltaan hyvä uimavesi? ​Entä miten ihmisen toiminta vaikuttaa veden laatuun? ​Tutkimme ja analysoimme vesinäytteitä mittaamalla niiden happamuuden, sameuden, happipitoisuuden, sähkönjohtavuuden sekä nitraattipitoisuuden.

Toivomme, että tuotte mukananne omat vesinäytteet lähivesistöistä pienryhmittäin, noin 0,5 litran muovipullollinen ryhmää kohden riittää. Vesinäytteet järjestyvät pyydettäessä myös Juniversityn puolesta.

Työpajan kesto: 60 min

Ohjelmointia ja elektroniikkaa

Herätä kiinnostuksesi ohjelmointia ja elektroniikkaa kohtaan tässä monialaisessa työpajassa!

Aluksi keskustelemme tuulivoimasta ja uusiutuvasta energiasta, jonka jälkeen rakennamme itse pienen tuulivoimaa mittaavan laitteiston hyödyntäen taskutietokone Micro:bitia ja Inventor’s kit -elektroniikkasarjaa. Koodaaminen tapahtuu ensisijaisesti lohko-ohjelmoimalla. Pyynnöstä työpajan voi toteuttaa myös lausekielisellä ohjelmoinnilla.

Työpajan kesto: 60 min

Kommunikointia valon avulla

Lähde mukaan tutustumaan fotoniikkaan eli valotieteeseen!

Perehdymme toiminnallisia haasteita ratkaisemalla muun muassa valon ominaisuuksiin, taittumislakiin ja kokonaisheijastuksen ilmiöön. Ryhmät pääsevät myös kisailemaan kommunikointihaasteessa valokuituja hyödyntäen.

Työpajan kesto: 75 min

Mitattu minä

Millaisia asioita ihmisestä voi mitata ja mitä tulokset kertovat terveydestämme?

Mittaamme muun muassa puristusvoimaa, hyppykorkeutta sekä kehon lämpötilaa ja tarkastelemme saatuja tuloksia. Pohdimme myös, miten perimä, ympäristö sekä oma toimintamme vaikuttavat tuloksiin.

Työpajan kesto: 75 min

Juniversity järjestää työpajoja aina varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Pääset alta tutustumaan varhaiskasvatuksen ja alakoulujen työpajoihin sekä tiedeluokan ohjeisiin.