Hyppää pääsisältöön
Tutkinto-ohjelma

Tradenomi (AMK), Tietojenkäsittely, Pelituotanto, päivätoteutus

Tampereen ammattikorkeakoulu

Luo tulevaisuutta teknologian avulla

Tänään opiskelija – huomenna pelialan ammattilainen. TAMKin Tietojenkäsittelyn pelituotannon (Games Academy) opinnot avaavat sinulle ovet pelikehityksen maailmaan.

Hakuaika

Kevään 2. yhteishaku 10.3.–24.3.2026 klo 15.00

Koulutustyyppi

AMK-tutkinto

Tutkintonimike

Tradenomi (AMK)

Suunniteltu kesto

3,5 vuotta

Koulutuksen laajuus

210 op

Kaupunki

Tampere

Opiskelumuoto

Päivätoteutus

TAMKin Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelman pelituotannon opintosuunnassa kehität taitojasi pelituotannon, pelisuunnittelun ja digitaalisten palveluiden parissa. Koulutus sopii sinulle, jos haluat suunnitella ja toteuttaa pelejä eri alustoille. Koulutus toteutetaan lähiopetuksena kampuksella ja opiskelu edellyttää opetukseen ja ohjaukseen osallistumista opintosuunnitelman mukaisesti, pääsääntöisesti klo 8 ja 16 välisenä aikana.  

Ensimmäisen opiskeluvuoden aikana rakennat vahvan perustan ohjelmointiin, tiimityöskentelyyn, projektinhallintaan ja digitaalisiin teknologioihin. Toisesta vuodesta alkaen erikoistut pelituotantoon, ja opinnot syventyvät peliohjelmointiin, 2D- ja 3D-grafiikkaan, animaatioon, pelisuunnitteluun ja pelituotannon prosesseihin. Opintosuunnassa valitset joko peliohjelmoijan tai peliartistin opiskelupolun ja teet kyseisessä roolissasi yhteisiä peliprojekteja muiden pelituotannon opiskelijoiden kanssa. 

Opiskelu on käytännönläheistä ja projektipainotteista. Pääset toteuttamaan aitoja asiakas- ja peliprojekteja jo opintojen alkuvaiheessa, oppien samalla vuorovaikutusta, tiimityöskentelyä ja asiakaslähtöistä ongelmanratkaisua. Opinnoissa käytettävät teknologiat ja menetelmät heijastavat pelialan työelämän tarpeita, ja projekteissa opittu osaaminen valmistaa sinut peliohjelmoijan, pelisuunnittelijan, peliartistin tai tuottajan uralle. 

Koulutus kestää 3,5 vuotta (210 opintopistettä) ja tarjoaa mahdollisuuden kasvaa luovaksi ja monipuoliseksi pelialan ammattilaiseksi, joka osaa yhdistää teknologian, luovan ilmaisun ja käyttäjälähtöisen ajattelun. Tietojenkäsittelyn tradenomina et vain seuraa digitalisaation kehitystä, vaan olet mukana luomassa uusia pelejä ja digitaalisia elämyksiä. 

Opetussuunnitelma

Opintojen sisältö ja rakenne kuvataan opetussuunnitelmassa.

Opiskelijaksi

Tutustu koulutuksen lisätietoihin, valintaperusteisiin ja hakukelpoisuusvaatimuksiin Opintopolussa. Myös haku opiskelijaksi tapahtuu Opintopolku.fi-palvelussa.

Kaipaatko lisää tietoa?

Lue tarkemmat tiedot tutkinnon sisällöistä, rakenteesta ja valintaperusteista Opintopolusta (linkki yllä ja alla). Koulutuksen sisältöön liittyvissä kysymyksissä ole yhteydessä lehtori Toni Männistöön, toni.mannisto(at)tuni.fi. Hakemiseen liittyvissä kysymyksissä ole yhteydessä TAMKin hakijapalveluihin.