Yhteiskuntatutkimukseen uusi valintareitti ensi keväänä

Julkaistu 26.11.2019
Tampereen yliopisto ja Helsingin yliopisto avaavat ensimmäisinä Suomessa uuden valintaväylän yhteiskuntatutkimuksen ja sosiaalitieteiden tutkinto-opiskelijoiksi haluaville. Valintakokeen korvaa niin sanottu näyttöreitti, jossa opiskelija suorittaa verkossa Johdatus yhteiskuntatutkimukseen -kurssin ja siihen liittyvät tehtävät.

Tutkinto-opiskelijaksi haluavan on lisäksi osallistuttava yhteishakuun ja laitettava ykkösvaihtoehdoksi se yliopisto, johon ensisijaisesti hakee.

Opinto-oikeuden hakuaika näyttöreitin opintojaksolle alkaa 20. tammikuuta. Itse kurssi alkaa 2.3. kaikille avoimella osuudella. Tehtäviä suorittaakseen opiskelijalla täytyy kuitenkin olla avoimen yliopiston opiskeluoikeus, jonka avulla hän saa tunnukset kurssille. Tunnukset on otettava käyttöön viimeistään 1.4. Kurssin avoin osuus suljetaan 5.4. jolloin kurssialueelta poistetaan ne osallistujat, jotka eivät ole suorittaneet siihen mennessä annettuja tehtäviä.

Kurssi on maksuton.

Tampereen yliopistoon valitaan näyttöreitin kautta 40 tutkinto-opiskelijaa.

Näyttöreitti on osa korkeakoulujen opiskelijavalintauudistusta. Vuodesta 2020 alkaen todistusvalinnan merkitys väylänä korkeakouluopintoihin kasvaa. Sen rinnalla jatketaan valintakokeita ja kehitetään vaihtoehtoisia väyliä, kuten näyttöreitit ja avoimen yliopiston opinnot.

Näyttöreitistä Opintopolku.fi:ssa

Kevään verkkokurssista Tampereen yliopiston Opiskelijan oppaassa

Lisätietoja:
Opintokoordinaattori Camilla Pynninen-Kangas, 050 437 7434, camilla.pynninen-kangas [at] tuni.fi