Vastaavat ja vastattavat: Neljä näköalaa talousjournalismiin -seminaari 9.11.2023

Julkaistu 13.10.2023
Kuvassa työelämäprofessori Matti Apunen
Seminaarissa yliopistonlehtori Marko Ala-Fossi, työelämäprofessori Matti Apunen, dekaani Matti Sommarberg esittelevät Talousjournalismin MOOC-hankkeen.
Kaikille avoin journalistiikan seminaari 9.11.2023 klo 12.00–15.00, Päätalo D205 D10b, Keskustakampus

Linkki striimiin https://tuni.cloud.panopto.eu/Panopto/Pages/Viewer.aspx?id=b1b8234f-e382-4c07-b1cc-b0520052ac4c

Alustajat / keskustelijat

· Mika Maliranta, professori, Labore-tutkimuslaitoksen johtaja

· Veera Luoma-aho, Helsingin Sanomien talouden ja politiikan esihenkilö

· Carl-Gustav Lindén, professori, Bergenin yliopisto

· Juha Vikman, laskentaekonomi, Paljastavat luvut -kirjan toinen tekijä

12.00 Avaussanat

Viestintätieteiden yksikön päällikkö Iiris Ruoho

MOOC-hankkeen esittely
Marko Ala-Fossi, Matti Apunen, Matti Sommarberg.

12.15 Mitä journalismi voisi oppia taloustieteeltä?

Miten ilmaistaan epävarmuutta ja lasketaan arvo ei-näkyvälle? Miten journalismi suoriutuu ekonomistin näkökulmasta?
Mika Maliranta

12.45 Jäikö talous politiikan jalkoihin?

Kun talous ja politiikka mediassa yhdistettiin, onko vahvemmalla se, joka kerää enemmän klikkejä ja kiivailua?
Veera Luoma-aho

13.10 Yritystiedon heikot lenkit

Miten journalistia voidaan harhauttaa talousinformaation jakelussa? Mitkä ovat journalistien perisynnit?
Juha Vikman

Huoltotauko (5 min)

13.35 Miten ChatGPT muuttaa talousjournalismin professiota?

Koneoppiminen ja kielimallit ovat general purpose technology -vallankumous. Mikä rooli jää journalistille, kun algoritmit murskaavat numeroita?
Carl-Gustav Lindén

14.00 Talousjournalismin korjaussarja: Paneelikeskustelu

Kaikki alustajat. Moderointi: Matti Apunen / Matti Virtanen

15.00 Yhteenveto ja seminaarin päätös

Seminaari liittyy työelämäprofessori Matti Apusen suunnittelemaan Vastaavat ja vastattavat: Neljä näköalaa talousjournalismiin, 1–5 op -opintojaksoon

(Talousjournalismin kurssi on ns. MOOC-kurssi. MOOC tulee sanoista Massive Open Online Course. Niitä järjestetään kasvavassa määrin maailman yliopistoissa. Ne ovat verkossa vapaasti kenen tahansa katsottavissa ja opiskeltavissa.)

Seminaaria voi seurata suorana myös Radio Moreenista

Ilmoittaudu mukaan!