Tampereen yliopistoon 19 apurahaa Jenny ja Antti Wihurin rahastolta

Julkaistu 12.10.2023
Kuvituskuva eri tutkimusaloista.
Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto
Vuonna 2023 Wihurin rahasto jakaa tieteen, taiteen ja yhteiskunnallisen toiminnan edistämiseksi ennätyssummansa. Tampereen yliopistoon tuli Wihurin rahastolta 19 apurahaa, joiden yhteissumma on 503 500 euroa.

Jenny ja Antti Wihurin rahasto myöntää tänä vuonna ennätyssummansa 14,7 miljoonaa euroa tieteen (66 %), taiteen (19 %) ja yhteiskunnallisen toiminnan (15 %) aloille apurahoina sekä muuna tukena ja varauksina.

Tuesta suurin osa, vajaat 11 miljoonaa euroa, myönnettiin toukokuussa 2023 järjestetyn yleisen apurahahaun kautta. Säätiö vastaanotti keväällä reilut 5600 hakemusta ja apurahoja haettiin yli 135 miljoonan euron edestä. Hakemusmäärä nousi edellisvuodesta hieman yli neljänneksen. Hakijoista noin 8 %:lle myönnettiin apurahaa.

Apurahaa myönnettiin 332 yksityishenkilölle tai työryhmälle ja 119 yhteisölle, eli yhteensä apurahansaajia on 451. Tampereen yliopistoon myönnettiin 19 apurahaa, joiden yhteissumma on 503 500 euroa.

Tampereen yliopistoon myönnetyt apurahat

Master of Science Basheer AL-Anesi, 30 000 € väitöskirjatyöhön "Perovskite-Inspired materials for Indoor Photovoltaics – towards global net-zero emissions (InPho)"

Forensic Expert Silke Martta Christine Brodbeck, 27 500 € väitöskirjatyöhön "The role of TBI with an emphasis in Bloodstain Pattern Analysis and Crime Scene Reconstruction"

Master of Arts Anica Cvetkovic, 30 000 € väitöskirjatyöhön "Interactions with Smart Machines: Can We Trust AI?"

Filosofian tohtori Tuomas Forsberg ja valtiotieteiden tohtori Marjo Uutela, 40 000 € uusia arkistolähteitä ja psykologisia teorioita hyödyntävään Saksan ulkopolitiikkaa kylmän sodan päättymisen jälkeen käsittelevään tutkimukseen

Valtiotieteiden maisteri Aino Hakovirta, 6000 € väitöskirjatyöhön "Demokratia integraation laajentumisen ideana ja instrumenttina: Euroopan unioni – Länsi-Balkan"

Tekniikan lisensiaatti Atte Joutsen, 4500 € väitöskirjatyöhön "Puettavan teknologian kuivaelektrodiratkaisut sydämen toiminnan mittaamiseksi"

Filosofian maisteri Salla Kangas, 30 000 € väitöskirjatyöhön "Muunlajisiin eläimiin liittyvää kielenkäyttöä koskevat diskurssit ja kieli-ideologiat"

Kauppatieteiden maisteri Juha-Pekka Kantonen, 5000 € väitöskirjatyöhön " Creative arts in leadership education – Research aimed at increasing understanding of how business schools should teach ethical and value-based future leaders through creative arts"

Filosofian tohtori Heikki Kokko, 34 000 € tutkimukseen "Kotomaamme koko kuva" – suomenkielisen lehdistön 1800-luvun puolivälin lukijakirjekulttuuri ja kansalaisyhteiskunnan synty

Yhteiskuntatieteiden maisteri Hanna Kosonen, 30 000 € väitöskirjatyöhön "Ikääntyvien työntekijöiden toimijuus ja sitä rajoittavat ja mahdollistavat rakenteelliset tekijät"

Psykologian dosentti Jallu Lindblom ja työryhmä, 80 000 € tutkimukseen "What really matters in child development? A 20-year longitudinal study from pregnancy to adulthood"

Yhteiskuntatieteiden maisteri Maria Lindén, 30 000 € väitöskirjatyöhön "Vaalivilppi ja sen torjunta 2020-luvun Yhdysvalloissa. Uusi viitekehys vaalivilppikeinojen ja niiden yhteisvaikutusten tutkimiseen pitkäikäisessä demokratiassa."

Kasvatustieteiden maisteri Faruk Nazeri, 30 000 € väitöskirjatyöhön "Ongelmakeskeisyydestä ratkaisulähtöisyyteen – Ulkomaalaistaustaisten oppilaiden osaamistulokset ja niihin vaikuttavat tekijät"

Yhteiskuntatieteiden tohtori Atte Oksanen, yhteiskuntatieteiden tohtori Reetta Oksa ja yhteiskuntatieteiden tohtori Iina Savolainen, 18 500 € tutkimukseen "Työelämän uudet viestintäteknologiat: pitkittäistutkimus suomalaisten työntekijöiden hyvinvoinnista 2019–2024"

Valtiotieteiden maisteri Minttu Palsola, 22 500 € väitöskirjatyöhön "Intervention evaluation and development: Bridging the intention-behaviour gap with a focus on intervention acceptability, engagement and self-enactment of behavior change techniques"

Filosofian kandidaatti Marjo Katriina Saarinen, 13 000 € kaunokirjalliseen työskentelyyn

Diplomi-insinööri Timo Stolt, 30 000 € väitöskirjatyöhön "Nonlinear optics using resonant metamaterials"

Filosofian tohtori Johanna Vaattovaara ja filosofian maisteri Urpu Strellman, 15 000 € Tutkimustiedon yleistajuistaminen käytännössä -teoksen työstämiseen

Sairaanhoitaja Tiina Vuohijoki, 27 500 € väitöskirjatyöhön "Participation and social inclusion through intelligent clothing – from handcrafted designs to tools supporting individual's everyday life"

Lue Jenny ja Antti Wihurin rahaston uutinen heidän verkkosivuiltaan.

Jenny ja Antti Wihurin rahasto on riippumaton suomalainen yleishyödyllinen säätiö, joka toimii tieteen, taiteen ja yhteiskunnallisen toiminnan aloilla ja niiden risteyksissä. Säätiön tehtävänä on luoda mahdollisuuksia toteuttaa, kohdata ja kokea näitä kolmea elämänalaa.