Tampereen yliopisto sijoittui 500 maailman parhaan yliopiston joukkoon kansainvälisessä QS-ranking vertailussa

Julkaistu 28.6.2023
Tutkimuksen tekoa Tampereen yliopistossa.
QS World University Rankings 2024 listaa Tampereen yliopiston tänäkin vuonna parhaan kolmanneksen joukkoon. Yksittäisistä indikaattoreista paras sijoitus tuli kansainvälisestä tutkimusverkostosta. QS World University Rankings järjestettiin tänä vuonna 20. kertaa.

QS-ranking vertailussa oli mukana kaikkiaan 1499 yliopistoa ja korkeakoulua eri puolilta maailmaa. Varsinainen sijoitus kansainvälisessä rankingissa oli 436. Suomesta mukana oli yhdeksän yliopistoa, joista Tampereen yliopisto sijoittui kuudenneksi.

Tällä kertaa yliopistoja arvioitiin vastuullisuuden ja kestävän kehityksen (Sustainability), työllistymisen (Employment Outcomes) ja kansainvälisten tutkimusverkostojen (International Research Network, IRN) perusteella.

Lisäksi pisteindikaattoreina toimivat akateeminen maine (Academic Reputation), valmistuneiden maine työnantajien keskuudessa (Employer Reputation) ja opetus- ja tutkimushenkilöstön sekä opiskelijoiden suhdeluku (FacultyStudent Ratio).

Yksittäisistä indikaattoreista Tampereen yliopiston paras sijoitus tuli kansainvälisestä tutkimusverkostosta, jossa sijoitus oli 275. Seuraavaksi paras pistesija tuli vastuullisuudesta ja kestävästä kehityksestä sijoituksella 387.

Maailman parhaimman yliopiston paikkaa pitää yhdysvaltalainen Massachusetts Institute of Technology (MIT) perässään englantilaiset University of Cambridge ja University of Oxford. Muista eurooppalaisista yliopistoista parhaiten menestyi sijalle seitsemän sijoittunut sveitsiläinen ETH Zurich - Swiss Federal Institute of Technology.