Tampereen yliopisto sijalle 34 maailman nuorten yliopistojen vertailussa

Julkaistu 15.2.2022
THE logossa teksti World University Rankings 2022.
Tampereen yliopisto sijoittui sijalle 34 tuoreessa Times Higher Education Young University 2022 -yliopistovertailussa. Parannusta viime vuoteen on kolmen sijan verran, kun lehti listasi maailman parhaita alle 50 vuotta toimineita yliopistoja.

Times Higher Education (THE) Young University 2022 -ranking vertailee nuoria eli korkeintaan 50-vuotiaita yliopistoja eri puolilta maailmaa. Vuoden 2019 alussa aloittanut, Tampereen yliopiston ja Tampereen teknillisen yliopiston yhdistymisessä syntynyt Tampereen yliopisto oli vertailussa mukana nyt kolmatta kertaa.

Tampereen yliopisto rankattiin tällä kertaa 539 yliopiston joukosta sijalle 34. Viime vuonna sijoitus maailman nuorten yliopistojen joukossa oli 37. Suomesta vertailussa ovat Tampereen yliopiston lisäksi mukana Aalto (sija 30) ja Vaasan yliopisto (sija 70).

THE Young University 2022 -vertailun kärkeen nousi Pariisin PSL-yliopisto Ranskasta.

Uusien yliopistojen vertailu perustuu samoihin tulosindikaattoreihin kuin THE:n yleisvertailu, mutta maineindikaattorin painoarvo on nuorilla yliopistolla matalampi.

Tutustu Young University Rankings 2022 -yliopistovertailuun
(siirryt linkistä THE-sivustolle,