Tampereen yliopisto mukana kahdessa uudessa Akatemian lippulaivahankkeessa

Julkaistu 24.10.2023
Tekniikan alan mittapohja, jossa näkyy ruudukkoa.
Kvanttiteknologia sekä matematiikan hyödyntäminen kuvantamisessa ja mallintamisessa ovat aiheina lippulaivoissa, joissa Tampereen yliopisto on mukana.
Suomen Akatemia valitsi lippulaivaohjelmaansa neljä uutta osaamiskeskittymää, joista kahdessa Tampereen yliopisto on mukana.

Uusien lippulaivojen tutkimuskohteet kattavat kvanttiteknologian, koulutuksen ja osaamisen, digitaalisen vesiosaamisen ja matematiikan hyödyntämisen kuvantamisessa ja mallintamisessa.

Matemaattisen mallinnuksen, havainnoinnin ja kuvantamisen lippulaivassa ovat mukana sovelletun matematiikan professori Sampsa Pursiainen, tenure track -professori Pasi Raumonen, lääketieteellisen tekniikan professori Jari Hyttinen ja neurologian professori Jukka Peltola. Osaamiskeskittymää johtaa professori Tanja Tarvainen Itä-Suomen yliopistosta.

Laskennallisen fysiikan professori Teemu Ojanen on mukana Suomen kvanttilippulaivassa, jota johtaa professori Peter Liljeroth Aalto-yliopistosta.

Akatemia rahoittaa uusia lippulaivoja kokonaisuudessaan lähes 90 miljoonalla eurolla.  Lisäksi taustaorganisaatiot ja yhteistyökumppanit osallistuvat tutkimuskokonaisuuksien rahoittamiseen.

Lippulaivat ovat laajoja osaamiskeskittymiä, joissa yhdistyvät korkealaatuinen tutkimus ja monipuolinen tieteellinen ja yhteiskunnallinen vaikuttavuus sekä vahva yhteistyö yritysten ja yhteiskunnan muiden toimijoiden kanssa.

Kyseessä on neljäs kerta, kun Suomen Akatemia valitsee lippulaivoja vuonna 2018 perustettuun ohjelmaan. Haussa painotettiin kansainvälisen tason tutkimusosaamista ja edelläkävijyyttä sekä tutkimuksen monipuolista vaikuttavuutta yhteiskunnan eri osa-alueilla.

Uudet lippulaivaohjelmat:

• Digitaaliset vedet -lippulaiva (Oulun yliopisto, Paikkatietokeskus, Ilmatieteen laitos, Aalto-yliopisto, Suomen Ympäristökeskus, Turun yliopisto), johtaja: Bjørn Kløve
  • Koulutus tulevaisuutta varten (Jyväskylän yliopisto, Helsingin yliopisto, Aalto-yliopisto, Turun yliopisto), johtaja: Marja-Kristiina Lerkkanen
  • Matemaattisen mallinnuksen, havainnoinnin ja kuvantamisen lippulaiva (Itä-Suomen yliopisto, Helsingin yliopisto, LUT yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Aalto-yliopisto, Oulun yliopisto, Tampereen yliopisto ja Ilmatieteen laitos), johtaja: Tanja Tarvainen
  • Suomen kvanttilippulaiva (Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto, CSC, Jyväskylän yliopisto, Tampereen yliopisto, Oulun yliopisto, VTT), johtaja: Peter Liljeroth

Suomen Akatemian tiedote 24.10.2023