Tampereen opiskelija-asuntosäätiö TOAS lahjoittaa Kannata meitä -kampanjaan

Julkaistu 17.2.2021
TOASin toimitusjohtaja Kirsi Koski
- Tampere on vuodesta toiseen Suomen vetovoimaisin kaupunki. Täällä on panostettu paljon opiskelijoiden viihtyvyyteen, TOASin toimitusjohtaja, diplomi-insinööri Kirsi Koski painottaa. Hän on itsekin Tampere Alumni.
​​​​​​​Tampereen opiskelija-asuntosäätiö TOAS liittyy yliopiston Kannata meitä -kampanjaan 20 000 euron lahjoituksella. TOAS on Suomen vanhin opiskelija-asuntosäätiö, ikää on jo kunnioitettavat 62 vuotta. Tampereen yliopisto on yksi TOASin tärkeistä taustayhteisöistä. Yliopiston ja TOASin yhteistyölle onkin pitkät perinteet ja hyvät käytännöt.

TOASin toimiala tarjoaa monipuolisen kentän erilaisille opintoihin liittyville työharjoitteluille sekä harjoitus- ja opinnäytetöille. TOASin rakennus- ja korjaushankkeisiin on paljon kiinnostusta myös opetuksen ja tutkimuksen Living lab -alustojen näkökulmasta. Niissä yliopisto voi opiskelijoineen testata esimerkiksi materiaaleja, toimintatapoja ja uusia tekniikoita.

– TOAS tunnetaan pitkäjänteisestä opiskelijoiden asumista tukevasta työstään ja kohtuuhintaisista asunnoistaan. TOAS tukee toiminnallaan opiskelijoidemme elämää ja tarjoaa meille yliopistona myös käytännön Living lab -tyyppisen harjoittelu- ja kehittämisalustan, kiittelee rehtori Mari Walls.

– Resurssimme ovat rajalliset, mutta teemme mielellämme opintoihin liittyvää yhteistyötä yliopiston ja ammattikorkeakoulun kanssa. Esimerkiksi rakennustekniikan, arkkitehtuurin, kauppatieteen alalta meillä on jo hyviä kokemuksia oppimisalustan tarjoamisesta, mutta aiheita voi löytyä monelta muultakin osa-alueelta, TOASin toimitusjohtaja Kirsi Koski miettii.

– Osallistuimme reilu vuosi sitten arkkitehtiopiskelijoille suunnattuun kilpailuun opiskelija-asuintalon suunnittelemiseksi ja saimme runsaasti ehdotuksia. Kilpailun voitti Tampereen yliopiston kahden arkkitehtiopiskelijan suunnittelema puukerrostalokokonaisuus nimeltä Lumipuu. Se käsittää kaksi taloa ja yhteensä 120 asuntoa. Nyt meillä on käynnistymässä Lumipuun rakentaminen Etelä-Hervantaan. Siitä on tulossa TOASin historian toinen puukerrostalohanke, ensimmäinen valmistuu tänä keväänä Kauppiin, TAMKin viereen.

TOAS asunnoissa tilaa 10 000 opiskelijalle

TOASin liikevaihto on yli 40 miljoonaa euroa. Säätiössä työskentelee yhteensä 25 työntekijää. Opiskelija-asuntojen vuokraamisen lisäksi TOAS vastaa uusien talojen rakennuttamisesta ja nykyisten kiinteistöjen ylläpidosta. Uusia asuntoja TOAS rakennuttaa keskimäärin 100 asunnon vuosivauhdilla. TOASin toiminnan tavoitteet ja periaatteet ovat säilyneet selkeinä läpi 60-vuotisen historian. Säätiön perustyötä on tarjota kohtuuhintaisia asuntoja opiskelijoille ja keskeiseksi strategiseksi päämääräksi on kirjattu opiskelijoiden arjen helpottaminen.

– Tampere on vuodesta toiseen Suomen vetovoimaisin kaupunki. Täällä on panostettu paljon opiskelijoiden viihtyvyyteen. Me TOASissa tietysti toivomme, että pystymme tarjoamaan opiskelijan tarpeisiin sopivia asuntoja jatkossakin ja siten tukemaan opiskelujen sujumista. Onhan Tampereen seudulle eduksi se, että opiskelijat viihtyvät  ja jäävät valmistuttuaan töihin ja asumaan alueelle, Kirsi painottaa.

– Olen itsekin Tampere Alumni, valmistuin aikoinaan diplomi-insinööriksi Hervannasta Tampereen teknillisen korkeakoulun rakennusosastolta, nimet ovat muuttuneet matkan varrella moneen kertaan, mutta kampus on edelleen paikallaan.

Kuva Jonne Renvall
Teksti Minna Puntila